'Ik red één leven per dienst'

DEN HAAG - Op de vraag in onze krant waar de tram het gevaarlijkst is, mailde een trambestuurder onderstaand verhaal.
Foto: De Posthoorn
Als trambestuurder van de Scheveningse lijnen (1,9,10,11 en 17) kan ik u vertellen dat wij (als bestuurders) regelmatig gevaarlijke situaties aangeven en dan vragen om maatregelen. Helaas worden deze meestal niet gehonoreerd.
De redenen hiervoor zijn divers van: er is daar toch nog niets gebeurd tot de gemeente ziet daar geen noodzaak voor.

De meeste gevaarlijke situaties ontstaan doordat de mensen niet weten wanneer en waar ze over moeten steken.

Voorbeeld: als je een trambaan oversteekt bij een TWL (tram waarschuwingslicht) kan je deze "veilig" oversteken als het licht gedoofd is. Gaat het licht knipperen dan komt er een tram of bus aan. Mensen doen dit dus al gauw andersom.

Voorbeeld: Mensen kijken niet goed, als er van links een tram gepasseerd is kan er vanuit de andere richting ook een tram achter vandaan komen. Dan noem ik niet eens het door rood lopen/fietsen/rijden of het in de verkeerde richting fietsen/rijden, bellen tijdens het lopen/fietsen/rijden enz. enz. Zo zijn er nog vele andere voorbeelden.

Ik kan u vertellen dat je per dienst minstens één leven redt en vele aanrijdingen voorkomt door de professionaliteit van de bestuurder ondanks de verhoogde werkdruk en intensiteit van het verkeer.

Ik stel voor dat als u weer eens met de tram rijd voorin gaat staan. U zult dan zelf kennis kunnen nemen van de gevaarlijke situaties.
De naam van de trambestuurder is bekend bij de redactie.
 

Delen |

Reacties en toevoegingen

  • Trambestuurder Trambestuurder 04 januari 2010, 10:17:19

    Het is zekers niet altijd de schuld van de trambestuurders. Vindt meer dat er meerdere oorzaken zijn.

    1- onduidelijkheid bij andere weggebruikers

    2- wegbeheerder moet zorgen voor duidelijke en veilige oversteken

    Ook als een trambestuurder in de fout gaat en er blijkt dat hij/zij de schuldige is gebeurd het zelfde als dat je met de auto een ongeluk krijgt en zelfs dan wordt een trambestuurder/ster harder gestraft, omdat het een beroepsbestuurder betreft.

    Als mensen zeggen een beroepsbestuurder/ster moet kunnen aticiperen dan ben ik het daar wel mee eens, maar het moet toch niet zo zijn dat zij ALTIJD moeten anticiperen op soms knullige basisschool fouten die overige weggebruikers maken waar door soms de "ernstigste" ongelukken gebeuren.

    Waar ik ook niemand over hoor is dat bijna niemand weet dat een tram ook dode hoeken heeft net zoals een vrachtwagen.

    Het enigste wat er altijd gebeurt is dat er gelijk met een beschuldigend vingertje wordt gewezen.

    Trambestuurder
  • jurkar jurkar 03 december 2008, 22:08:25

    Ik wil graag suggereren iets te doen aan de verkeerssituatie op de T-kruising Parkstraat - Javastraat. Trams buigen daar af terwijl fietsers groen licht rechtdoor hebben, terwijl A: fietsers heel kort groen hebben B: het waarschuwingslicht van de tram niet zichtbaar voor hen is (want opgesteld voor auto's, die er veel minder last van hebben) C. de rechtsafslaande tram zelfs als hij vooraan staat niet afslaat bij rechtdoor rood en groen voor verkeer van rechts; dat zou namlijk prima kunnen. In de praktijk gebeurt het nu dat lang wachtende fietsers bij groen eindelijk denken te kunnen rijden, maar vervolgens door een afslaande tram kunnen worden geschept.
  • mplungjan mplungjan 30 november 2008, 18:04:05

    17 Halte Patentlaan, veel te smal stukje om te staan tussen tram en te snel rijdende auto's en als je uit de tram richting wateringen komt, dan komt de tram richting stad op je af zonder waarschuwing.
  • Pxycho Pxycho 28 november 2008, 12:44:32

    Ik zit regelmatig in tram 16en 9 voorin. Je wil niet weten wat mensen allemaal uithalen onder de noemr haast! Liefst met een hoofdtelefoon op zodat je heerlijk kan genieten van je muziek Oeps! maar het noodzakelijke geluid van verkeer niet Droef Mensen letten totaal niet op, nemen heel veel risico.

    dus geeft niet alleen de tram de schuld: kijk maar eerst naar de mensen en de risico's die zij nemen.
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:43:50

    Met de nodige verbazing heb ik artikel “waar is de tram het gevaarlijkst”
    - posthoorn 19 nov 2008 - gelezen. Ik heb de sterke indruk dat men zich niet realiseert dat het om (kinder) levens gaat. Het is ongelofelijk dat men durft te beweren dat de snelheid niet te hoog is en dat men op gevaarlijke plekken zou waarschuwen terwijl men inmiddels bijna maandelijks (bussen inbegrepen) iemand dood rijdt. Men heeft het over professionele bestuurders die ten aller tijden moeten kunnen anticiperen op het verkeer als blijkt dat mensen geregeld dood worden gereden dan kan men per definitie constateren dat men te weinig anticipeert en dat de bestuurders of niet in voldoende mate competent zijn en of te hard rijden om te kunnen anticiperen. Als men als automobilist een voetganger dood rijdt dan is men nagenoeg strafbaar, hoe fout de voetganger ook (fietser) is. Als een tram(bus) chauffeur dit doet dan is de voetganger en /of fietser niet oplettend geweest. Dit is de omgekeerde wereld. Men moet zich schamen bij de HTM en als het betekent dat men 5 kilometer moet rijden of tunnels moet bouwen dan moet dit maar. Elke dode die er nu nog bijkomt is weerzinwekkend te noemen net zoals het bagatelliseren van dit probleem.

    Overigens heb ik zelf ook de ervaring dat trams en bussen harder gaan rijden of beter gezegd offensief. Ik word geregeld door tram/bus chauffeurs met hoge snelheid op een haar na gepasserd. In plaats van in te houden geeft men soms gas om op deze wijze hun voorrang te krijgen.

    Op een geen enkele wijze is een dode te rechtvaardigen. Er zijn geen veilige of onveilige plaatsen zo blijkt. Alles is gevaarlijk en zo moet men ook rijden. Professioneel, niet gefrustreerd en zeker niet onder tijdsdruk.

    Jan Coelewij
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:41:09

    Op verzoek van u, de redactie, naar aanleiding van uw vraag aan het slot van bovengenoemd artikel , "Wat vindt u ?" reageer ik heden.

    Allereerst enkele opmerkingen met betrekking tot dit artikel.

    1. Gevaarlijke punten:
    Wel, die zijn er helaas veel meer als aangegeven in dit artikel, al kan je zeker zoals in artikel aangegeven, structureel wel enkele extreme punten noemen.
    Het Hollands Spoor is inderdaad een zeer onveilige plaats, waar we het hebben over de trampassage, zelf.
    Er passeren aldaar op verschillende sporen, dagelijks diverse trams in de richting Den Haag als Rijswijk, v.v. Het moet toch mogelijk zijn om daar aan beide zijden, hierna te noemen de Stadszijde & Gebouw Hollands Spoor, verspringende hekken te plaatsen, waardoor er in ieder geval, een pro-actiev (z.g.n. stop) geplaatst wordt met de oversteek van de aldaar liggende sporen.

    2. Genoemde gemiddelde snelheid van 21 Km, door HTM:
    Deze toets kan best correct zijn, maar daarmee doe je niets af aan het feit, dat een tram op zich en daarbij de gevaarlijke punten, hierdoor verzachtend aangevoerd mogen worden, om die ernstige ongevallen in een z.g.n. gunstiger perspectief te plaatsen.
    Deze gemiddelde snelheid zegt wel iets, maar zeker niet in relatie tot die ernstige ongelukken, dus moet je het anders benaderen.

    2.1.
    Kijk: Trams zijn "sluipmoordenaars" , ik heb deze term niet van mezelf, maar n.b. uit de mond van een Haagsche trambestuurder zelf.
    Deze zei tegen mij: In feite zou ik constant moeten bellen om te attenderen, want anders hoor je de tram, mede door het geluid van ander verkeer, niet aankomen !
    En recentelijk heb ik dit a/d lijve mogen ondervinden, wachtend bij een halte, en toch wel dicht bij rails staand, bemerkte en hoorde ik niet de tram, die plots naast me stond. Ik schrok me een hoedje en moest direct weer denken aan bovenstaande uitleg van trambestuurder.

    Zie voor vervolg volgende bericht.
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:38:56

    Als je nu eens hier vanuit gaat, dan moet je voor andere beveiligingscontroles gaan kiezen.
    Bijv. sensoren op de trams plaatsen en daarnaast, op die extreem gevaarlijke c.q. drukke punten, zoals hierboven onder 1. reeds aangegeven, afscheiding aan te brengen c.q. ook daar sensoren voor het aanlopende publiek, c.q. signalen.

    3. De tramsbestuurders zijn mensen en ik ga er vanuit dat zij hun uiterste best doen, maar door de drukte van het verkeer en onder invloed van eventueel vervelende passagiers, kan stress optreden, waardoor een achterlopende route, ingehaald moet worden en er extra hard gereden gaar worden om tijd in te lopen. Ik weet nl. dat dit in de praktijk gebeurd.
    Ik wil hiermee de bestuurder absoluut niet in een kwaad daglicht stellen, in tegendeel, juist pleiten voor een veiliger roostersysteem (kortere diensten achter elkaar c.q. uren achterelkaar rijden (tachograaf idee)en ook herhaaldelijk cursussen geven aan bestuurders , met goede voorlichting over allerhande route zaken etc.

    Zie hier mij reactie bijdrage.
    Dick Passchier
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:34:48

    Hallo,

    Met deze mail wil ik u laten weten dat al langer dan een jaar de doorgang van de trambaan lijn 11(aan een zijde) weg is!

    De plaats is, de tram oversteek van lijn 11 t.o. Doornstraat 132. den Haag.

    Dit was een roestvrij stalen hekwerk waar je omheen moet lopen/fietsen.
    Nu kan je aan een zijde zo doorlopen,wat enorm gevaarlijk is!

    Volgens bewoners is het bij de gemeente al lang bekend,maar er wordt niets gedaan!
    Ik stuur dit berichtje n.a.v.het bericht in de posthoorn over gevaarlijke punten.

    R.ter Heege
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:27:31

    Ik heb bij een particulier bedrijf gewerkt , personeel bestand 1700, Als daar 4 doden per jaar zouden vallen zou de gehele regering op z'n kop staan.

    In deze huidige tijd past het niet meer dat de Tram niet afgebakend door het verkeer raast.

    Bij deze enkele foto's waar het elke dag bijna fout gaat:

    *De bocht naar de remise. "Trampoort Palaceplein Den Haag"


    *4 dode hoeken waar voetgangers en fietsen over moeten steken. (zie foto)
    Aan de Oostkant is zelfs geen alarmering en signaal voor de fietsers.

    Als de Trambestuurders de stal ruiken naar de remise wordt er vaak te hard gereden.


    Wij kunnen U op een briefje geven dat het dodental alleen maar oploopt.


    Suggesties, Qua veiligheid


    Het spoor behoort geheel afgebakend te zijn voor voetgangers ,auto's en fietsers.

    Het spoor behoort ondergronds of boven de grond gesepareerd te rijden.

    Trambestuurders moeten qua snelheid minder hard rijden.

    Trambestuurders behoren met 2 personen de tram te bemannen , ter controle en ter veiligheid.

    De stres wordt steeds groter onder de trambestuurders, daardoor wordt de concentratie minder.

    Bert van den Burg
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:18:53

    Als medewerker van een bekend bergingsbedrijf in de regio Haaglanden maak
    ik dagelijks veel kilometers met mijn bergingsvoertuig in dit gebied.
    Door mijn ervaring met ongevallen in het hedendaagse verkeer ben ik gaande
    weg een andere chauffeur geworden.

    Op de weg verbaas ik mij dan ook hoe bestuurders van voertuigen zich door
    het verkeer worstelen.

    Ik heb er wel eens aan gedacht om stukjes te schrijven in een blad of om een boek te gaan schrijven over ervaringen en voorvallen in het verkeer met als doel bestuurders te laten nadenken over hun gedragingen in het verkeer en zodoende bij te dragen aan een veiliger verkeer.

    Dit was er tot op de dag van vandaag nog niet van gekomen.

    Nu lees ik in de Posthoorn het artikel "waar is de tram het gevaarlijkst".

    Ik krijg ineens het gevoel om nu te reageren.

    Een tram is niet gevaarlijk.
    Een auto is niet gevaarlijk.
    Een vrachtauto is niet gevaarlijk.

    Nee het zijn de bestuurders. Zij maken van hun voertuig een wapen, een machtsmiddel, zij maken voertuigen gevaarlijk.

    Het is te triest voor woorden te moeten horen dat er in één week tijd twee slachtoffers zijn te betreuren door een ongeval met een tram. En dan lees je dat de vervoersmaatschappij er alles aan doet om gevaarlijke plaatsen te beveiligen met optische en geluidsignalen.

    Zij zijn echter één zeer belangrijk aspect vergeten n.l.de volgorde van de bediening van de tram aan hun personeel mede te delen.
    1.Kijken 2.Beoordelen 3.Remmen 4.Bellen.

    Alexander Freriks
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:16:27

    Misschien moeten de bijzondere voorrangsregels voor de tram komen te vervallen.

    Geeft nl de bestuurder van een tram mogelijk, let wel mogelijk, een gevoel “van men stopt wel voor mij“

    Naar mijn idee zijn de gevaarlijkste plekken die gedeelten van de weg waar rijbanen trambanen kruisen en er een overvloed van verkeer
    van alle kanten kan komen

    Bijvoorbeeld Stadhouderslaan in de nabijheid Gemeentemuseum.

    Ik denk ook dat er gekeken moet worden waar wanneer en op welke specifieke plekken de meeste ongevallen gebeuren.

    Ik vind ook dat het belsignaal van de tram met name op plekken waar optrekkend verkeer of rijdend verkeer, harde wind enz te zwak, zacht is voor automobilisten of fietsers, bromfietsers. Dit belsignaal wordt door de trambestuurder gebruikt van: pas op ik kom eraan.

    Er is ook een alarmtoeter maar dit is weer te extreem als gewone waarschuwing.

    Uit eigen ervaring weet ik dat je hoeft maar even in gedachte te zijn, als wandelaar dan of je hoort het belsignaal niet.

    Kruisend verkeer en trams zijn levensgevaarlijk

    B. Renzenbrink
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:15:29

    De tram is niet zo gevaarlijk. Veel mensen hebben zo'n gevaarlijke I-pod en met die oordopjes en de muziek keihard hoort men niets.
    Van de week heeft mijn vrouw nog een jongeman voor de tram weggetrokken omdat hij de tram van de andere kant niet hoorde aankomen.

    Verbied dat soort gedoe, het scheelt doden en gewonden. Waren de doden van deze tramongelukken wellicht aan hetzelfde te wijten?

    P.M. Derks
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:14:55

    Ik wil graag reageren op uw artikel in de Posthoorn over "Waar is de trams het gevaarlijkst".

    Toevallig kende ik Marc Bouman en zijn familie, hij zat bij mijn oudste dochter in groep 8.

    Gister hebben we hem begraven en dat was zeer emotioneel.

    Maar de HTM zegt dus dat het punt waar Marc is aangereden niet wordt aan gemerkt als gevaarlijk punt.

    Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben vorige week met mijn dochter bloemen gaan leggen op die plek en ik vond 'm wel erg gevaarlijk. Op de kruispunt Adm Helfrichsingel en de Pr. Beatrixlaan heb je aan de ene kant een voetgangersoversteekplaats, als je als voetganger daar loopt en je komt aan waar de tram rijdt dan zie seinlichten (van die flikkerende trammetjes).
    Bij de ander kant waar de fietsers moeten overstekken heb je die niet.
    Waarom Niet!!!!

    Ik wil niet zeggen dat als die er wel waren geweest dat Marc dan nog had geleefd.

    Nu zijn er een aantal klasgenoten (groep 8 Godfriedbomansschool) en 2 leerkrachten en handtekeningen actie aan het houden, ze willen dat er van die seinlichten komen. Ik zeg maak gelijk daar een een fiets tunnel en vernoem die naar Marc Bouman (de Marc Bouman tunnel)

    Heeft u wel eens gezien hoe druk het daar is?

    En nog even reageren op de snelheid van een tram gemiddeld 21 km p/u. Zit elke dag ik tram 15 tussen ypenburg centrum en de scholekstersingel rijd de tram echt geen 21 km p/u.

    Achter het centrum van Ypenburg heb je een soort parkje ook daar is een oversteek voor voetgangers maar geen sein lichten.

    Moet daar ook eerst een gewonden of in het ergste geval een dode vallen voordat die er komen. Yvonne Keizer-Knoester
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:13:48

    Geachte redactie,

    Een heel gevaarlijk plek is volgens mij en nog vele anderen de voetgangers- en fietsenoversteekplaats aan de Middenweg, ten hoogte van de Praagsingel in Wateringse Veld (lage Veld), waar lijn 17 passeert. Veel kinderen uit die omgeving moeten dagelijks de trambaan oversteken om naar hun school "de Vijvers" te gaan. Alhoewel er waarschuwingslichten zijn geplaatst (die vaak kapot zijn), rennen de kinderen vaak hard over, omdat ze slechts belemmerd worden door een paaltje. Waarom kunnen er geen hekken worden geplaatst zoals op de Laan van Wateringseveld ? Diverse telefoontjes zijn er al gepleegd, maar tot nu toe zonder resultaat. Enkele maanden geleden is er bij het Parijsplein ook al een kind verongelukt op deze tramrails, is dit nog niet genoeg geweest ?

    Onze kleinkinderen moeten ook dagelijks gebruikmaken van deze overgang en als oma en opa maken wij ons danook grote zorgen, terwijl een eenvoudig hek, waardoor de kinderen genoodzaakt worden te stoppen voor het oversteken, de veiligheid zeker zou bevorderen.

    Wij hopen danook, dat deze e-mail kan bijdragen tot een oplossing voor deze onveilige situatie.

    Met vriendelijke groeten
    Jan en Beppie de Jong
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:03:35

    Beste redactie,

    U vroeg te reageren waar de tramlijn gevaarlijk is en in hetzelfde stuk stond ook dat de gevaarlijkste stukken al beveiligd zijn volgens de HTM.

    Ik ben al een jaar bezig om in Wateringseveld langs tramlijn 17 hekken te krijgen en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Op het Parijsplein is het ronduit onoverzichtelijk met tramlijn 16 en 17.

    De oversteekplaats Middenweg, Praagsingel, Moskousingel waar dagelijks kinderen van en naar school lopen en fietsen zijn onbeveiligd. Ja er staat een signaleringspaal die erg laat aan gaat, het soms helemaal niet doen en nog het meest aangaat en nooit meer uit. De kinderen nemen dat dus al niet serieus meer. Soms staat hij uren achter elkaar te bellen en te rinkelen zonder dat er een tram te bekennen is. Ik heb gesproken met de Ontwikkelingscombinatie Wateringseveld maar die zeggen niets te kunnen doen omdat het geheel al opgeleverd is aan de Gemeente Den Haag. Toen naar de Gemeente Den Haag en die vertellen mij dat er geen hekken in het bestemmingsplan staan en dat er samen met de HTM besloten is langs tramlijn 17 geen hekken meer te plaatsen. Nu moet het allemaal weer opnieuw bekeken worden door een speciale commissie en dat kan nog wel even duren. Inmiddels is hier al wel een kind onder de tram gekomen en aan haar verwondingen overleden. Leuk zo’n commissie, maar hoeveel doden moeten er nog gaan vallen voordat er hekken geplaatst gaan worden??????
    Zelf zit ik bijna nooit in de tram maar toevallig afgelopen zaterdag met tram 17 naar de Boogaard. Valt mijn oog toch op de groene hekjes langs de trambaan in de Gemeente Rijswijk en erger nog zelfs een slagboom voor een fietspad die dicht is als de tram voorbij komt. Ik weet niet af dit een actie is van de HTM of van de Gemeente Rijswijk maar veiligheid langs de trambaan kan dus wel. Iedereen die hier bij de trambaan wil komen moet of eerst over een hek klimmen of bij het fietspad zelfs over een slagboom klimmen. Bij ons voor de deur is alles open, de kinderen vliegen zo de trambaan op. Natuurlijk leer je ze dat het gevaarlijk is en dat ze er niet mogen komen maar een ongeluk is in deze situatie zo gebeurd. Overal in de wijk liggen hier intekenlijsten voor een handtekeningenactie omdat iedere medebewoner veiligheid wil voor zichzelf en voor de kinderen en dus hekken langs de trambaan. Nu maar hopen dat dit wel helpt want gewoon informeren en vragen bij de HTM, Gemeente Den Haag en OCWV heeft al een jaar niets opgeleverd. Petra Aartman
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:02:11

    Een zeer gevaarlijke plek vind ik de halte van lijn 15 en 1 aan de Haagweg, kruising herenstraat in Rijswijk.

    Terwijl het voetgangersstoplicht bij de zebra op groen staat, scheurt de tram ( die kennelijk óók groen licht heeft) naar de halte die vlak achter de zebra ligt.
    Vaak toetert de tram, terwijl de nietsvermoedende oppassende burger veilig denkt over te steken.

    Trees Lukkien
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 13:01:07

    Ik reageer op het artikel in de krant over de tramongelukken.
    De woordvoerder van de HTM ,die zegt dat alle plekken die gevaarlijk zijn ,beveiligd zijn,heeft toch nog niet goed gekeken in de stad.

    Op de oversteekplaats van de Laan van Wateringseveld met de Boksbergenlaan is naar mijn idee een levensgevaarlijke situatie.

    Als de tram aankomt gaan er bellen rinkelen en een lamp knipperen. Op het oog een veilige situatie ,maar er is een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers waarover veel kleine kinderen moeten,omdat een basisschool aan de overkant van de oversteekplaats staat.

    Een stalen hekwerk,waar je tussen door moet als voetganger, lijkt mij het minste wat je als beveiliging kan doen om kleine kinderen te attenderen op een gevaarlijke oversteekplaats.

    Wat extra gevaarlijk is, en moeilijk aan kinderen uit leggen ; is dat je op een zebrapad voorrang hebt , dan een stukje niet omdat daar de rails is en dan weer een stuk zebrapad. Heel onoverzichtelijk!

    De fietsers moeten dan weer voorrang verlenen aan het wegverkeer,omdat de kruising een voorrangs kruissing is. Dus, als voetganger mag je doorlopen, als fietser moet je voorrang verlenen en voor de tram moeten fietsers en voetgangers stoppen. En dat alles op een oppervlakte van ca. 36 vierkante meter. Ondoenlijk om met zoveel verschillende regels op zo"n kleine oppervlakte een veilige kruising te maken.

    En dat in een nieuwe wijk, waar in principe ruimte genoeg was.
    SCHANDE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    M.VR.GR.
    Fam. Boersma
  • de_posthoorn de_posthoorn 25 november 2008, 12:59:10

    Hiermee wil ik graag reageren op uw artikel over de veiligheid van de tram.
    Een tram is een levensgevaarlijke verkeersdeelnemer en heeft dat door de jaren heen veelvuldig bewezen.

    De beperkte wendbaarheid en lange remweg heeft ooit tot de beslissing geleid dat de tram ten allen tijden voorrang heeft, en dat is niet zo'n goed idee. Dit leidt ertoe dat trambestuurders met een zekere onverschilligheid kunnen rijden. Natuurlijk doen ze dat niet allemaal maar bij de ongelukken waarvan ik getuige ben geweest was daar wel degelijk sprake van.

    Een keer heeft mijn moeder (die in de tram zat) de bestuurder zelfs horen zeggen "kip ik heb je" vlak voor hij een auto ramde.

    In situaties waarbij de tram eerst auto's en fietsers links inhaalt om vervolgens rechtsaf te slaan zou de tram NOOIT voorrangmogen hebben! Dat is vragen om ongelukken! Bij het wegrijden van de halte bij een oversteekplaats zou de tram ook nooit voorrang mogen hebben! Ook als hij niet hoeft te stoppen bij een halte zou hij geen voorrang mogen hebben.De bestuurder weet wel dat hij weg- of door- wil rijden, maar de voetgangers en fietsers voor hem niet! En bellen helpt niet meer als hij al rijdt! Niet alle voetgangers en fietsers nog minder kunnen wel even wegspringen!

    U vroeg om plaatsen waar het gevaarlijk is maar naar mijn mening ligt het dus eerder aan de voorrangsregel. Gevaarlijke plaatsen:
    -de afslag naar de remise op het gevertsdeynoot/palaceplein! de tram rijdt hier rechtsaf een voetgangersgebied op na eerst links (op de middenberm) verkeer ingehaald te hebben. Volkomen onverwacht, zelfs voor wie daar bekend is, want de meeste trams rijden daar rechtdoor!
    -Ook daar is het wegrijden bij de haltes richting zwarte pad levensgevaarlijk gezien de toeristen die niet bekend zijn met de tram.
    -de scheveningseweg kruispunten: de tram heeft daar lange stukken vrij baan waardoor hij hard rijdt, en onoverzichtlijke kruispunten waar ook weer veel buitenlanders en veel kinderen langskomen
    - het spui bij de markthof/stadhuis ook daar door onverwacht doorrijden langs de halte en onoverzichtlijke verkeerssituatie
    - bij de haagsche markt, ook weer bij de haltes
    Maar, zoals gezegd is het feit dat ze voorrang nemen ook daar veel meer de oorzaak. Jenny Boelhouwer
  • veemhoer veemhoer 24 november 2008, 18:24:00

    In Rotterdam rijden de trams gewooin met 50 kilometer per uur over de stoep (nabij de koopgoot bijvoorbeeld), waar je dus regelamtig ziet dat nietsvermoedend winkelend publiek gewoon zowat van de sokken wordt gereden. Gemeente interesseert het geen flikker. Geen hekje kan er af. Zo vinden ze het daar ook normaal dat er iedere twee jaar iemand door de metro wordt doodgereden op dat bovengrondse traject in Alexanderpolder. Ja Rotterdam is niet voor mietjes. O wacht, dit stukje ging over Den Haag. Zal het wel hetzelfde zijn.
  • newsy newsy 23 november 2008, 14:01:46

    Ik ben geen trambestuurder, maar zit er wel regelmatig in en ben het roerend eens met deze schrijver. Het verbaast me hoe onvoorzichtig andere verkeersdeelnemers zijn. Iedereen denkt altijd net dat hij er nog even langs kan. Het is ook niet zo dat trams te hard rijden, eerder te zacht. Dus al dat gedoe over onvoorzichtige trambestuurders klopt (ook in de posthoorn)van geen kant. Laat mensen eerst een naar zich zelf kijken en ouders hun kinderen beter opvoeden in het verkeer,wat niet veel zal helpen aangezien ouders vaak zelf het verkeerde voobeekd geven. Ik heb grote bewondering voor trambestuurders.

U bent niet ingelogd. U kunt uw reactie plaatsten door uw gegevens in te vullen in het onderstaande formulier.



* *
Beantwoord controlevraag*

Nooit meer de controlevraag beantwoorden?
Meld je aan of Log in.

Overig nieuws uit De Posthoorn

» meer nieuws

Digikrant

archief

Uw regio

Verkeer

Gemeente van het jaar

Shop

Shop

Spaan

Columns Henk Spaan

Arjen Kookt

Arjen Kookt

Sport

Sport

Wonen

Wonen

Auto

Auto

Werken

Werken

Mensenlinq

Mensenlinq

Deweekkrant.nl op uw mobiel? Klik hier.