Kies uw regio op basis van postcode, plaats of titel

Plaats
Postcode
Titel

Zondagsrust splijt Elburg

ReageerPrint dit artikel
Door: Henry Jonker
ELBURG - Over de zondagsrust zijn de meningen in politiek Elburg sterk verdeeld. 'Dictatoriaal opleggen van zondagssluiting' zegt de één, de ander is blij dat de democratisch gekozen orthodox-christelijke meerderheid in Elburg het beleid mag bepalen. De rechtszaak die ondernemer Marcel Lötters aanspande, zet de discussie op scherp.
Wat de SGP betreft gaan ook de terrasjes op zondag van de straat. Foto: www.adgfotografie.nl
Wat de SGP betreft gaan ook de terrasjes
op zondag van de straat. Foto:
www.adgfotografie.nl

De vertolker van het behoudende gedachtegoed is de SGP-fractie. Woordvoerder Jan Krooneman: "We willen niet dat de zondagsrust wordt veronachtzaamd, dat er nu handhavend opgetreden wordt tegen een zaak die clandestien jarenlang op zondagen geopend was, onderschrijven wij. Wie de regels overtreedt, wordt beboet. Die zijn door de democratische meerderheid zo vastgesteld. Sluiting van de openbare ruimte op zondag hoort bij de zondagsrust en zondagsheiliging. Ook de terrassen en de horeca zouden wat ons betreft op zondag dicht moeten. Wij zijn van mening dat dit heilzaam is voor iedereen. Er zou een helend effect uit kunnen gaan op de afbladderende moraal van onze maatschappij."
De zondag zou bij uitstek een dag zijn om bij gezin en familie door te brengen, niet in een horecagelegenheid of shoppend door de Beekstraat, vinden de staatkundig gereformeerden. "Wie zich in Elburg wil vestigen weet dat het een behoudende orthodoxe gemeente is. Wie het vrijer en liberaler wil, zou er misschien over kunnen denken zich elders te vestigen", zegt Krooneman.

Bijna dictatoriaal

Rien Boukema (VVD) denkt dat het op zondag ook heel anders kan: "Ik ken mensen die na de kerkgang 's ochtends of 's middags best op een terrasje willen zitten. We zullen een compromis moeten vinden waarin elk deel van de samenleving wordt gerespecteerd." Boukema vindt dat het respect van de christelijke meerderheid voor andersdenkenden ver te zoeken is: "Ik zal niet het gras gaan maaien of de auto wassen op de zondag. Uit respect. We verwachten ook respect terug. Niet dat een meerderheid een minderheid gaat opleggen hoe zij de zondag moet beleven. Er wordt aan anderen opgelegd hoe ze hun leven moeten indelen. Dat is bijna dictatoriaal."

‘21 jaar zondags open’

Ondernemer Marcel Lötters heeft de zondagsrustdiscussie doen oplaaien. Hem werd voortaan verboden op zondag open te zijn en hij ontving een dwangsomaanschrijving van de gemeente. De Elburgse edelstenenhandelaar verklaart dat het voor hem een principiële kwestie is geworden: "Ik hoef niet te bestaan van zondagsopening. Het gaat mij er om dat we in Nederland kunnen doen wat geoorloofd is. Ik ben al 21 jaar iedere zomer op zondag open geweest. Daar is nooit tegen opgetreden." Vandaag om 11.00 uur is de uitspraak van de rechtbank te Den Haag. De ondernemers van de gemeente Elburg zijn net als de gemeenteraad massaal tegen zondagsopening. De WVE liet eerder weten dat dit onderwerp wat hen betreft geen discussie oplevert. De verhouding in de raad is 14 vóór zondagsluiting, 5 tegen.

Stem

De gemeente Elburg is veel te behoudend rond de zondagsrust.
Stem op www.huisaanhuiselburg.nl. Mail uw onderbouwing naar hahveluwe@whm.wegener.nl.

 

Overig nieuws uit Huis aan huis Elburg en Oldebroek

» meer nieuws

Reacties en toevoegingen

  • PvH PvH 18 februari 2010, 11:16:27

    Krooneman blijft hangen in zijn overtuiging dat zijn geloof superieur is aan alle andere geloven op de wereld. Zie huis aan huis van de vorige week.
    Mensen ga stemmen op de niet christelijke partijen om deze taliban te breken
  • hah_elburg_en_ hah_elburg_en_ 12 augustus 2009, 09:28:59

    Ingezonden brief mevrouw Van Houttum uit Elburg

    Als winkels gesloten zouden moeten worden om geloofsovertuiging, dan heb ik daar begrip voor. Als het met die reden gebeurt, vind ik wel dat alles dicht moet, ook de horeca. Dan moet je één lijn trekken. Speelt geloofsovertuiging niet mee, dan moet je diegene die open wil, open laten gaan.
  • WM WM 11 augustus 2009, 16:30:59

    Aan iedereen,

    Ik respecteer de "zondag"rust voor iedereen die dat wenst.
    Zo wens ik ook dat iedereen mij respecteer als ik op zondag mijn eigen dingen wil doen.
    Gewoon gelijke kansen.

    Mijn rust moet ik op een andere dag doen, anders heb ik geen baan meer.
    Mijn rust is nu vrijdag, en de week erop misschien donderdag.
    Ik denk op die dagen aan alles waarom we er zijn, dus ook over het geloof.

    Mocht alles op zondag dicht gaan in Elburg, zal er verloedering komen in de gemeente Elburg.
    Meer werklozen, minder inkomsten, enz. enz.

    Jan Krooneman, uit Doorspijk.... waarom zullen we niet eerlijk delen?
    Ineens moet ik denken aan, heb u naastenlief... of bedoeld u alleen SGP ers?

    Nu moet ik even een artikel naar een klant brengen, die had hij op zondag besteld, vlak nadat hij uit de kerk is gekomen.
    Prachtig toch, die samenwerking?

    Gr.

    Een internet ondernemer
  • Gerdien pompert Gerdien pompert 08 augustus 2009, 11:31:07

    Wat een regelrechte bullshit wat de heer kroneman hier uitkraamt.
    Zoals in een van de andere reacties ook al aangegeven werd,wij bepalen zelf wel wat we op zondag doen, als de heer kroneman graag de hele dag met zijn gezin in de kerk zit,moet hij zelf weten ,heb ik respect voor,maar als ik heerlijk wil shoppen ,en een terrasje pikken doe ik daar geen mens kwaad mee volgens mij,en heb dan ook respect voor mij.
    Een geloof moet je hebben ,dat kan je niet opgedrongen worden.
    Zoals misschien de heer kroneman zich ergert aan de mensen op de terrasjes,ergeren de mensen op de terrasjes zich misschien wel aan de kerkklokken,geluidsoverlast,en de filevorming naar de kerk toe,daar worden toch ook geen rechtzaken ed. over aangespannen.laat een ieder in zijn waarde,en volg je eigen leven.
    T geloof zoals t hier omschreven word begint op een enge sekte te lijken.. en daar houd ik me ver afzijdig van.
  • Ostendorf Ostendorf 07 augustus 2009, 12:47:05

    Laat SGP gelovigen en andere gelovigen naar de kerk gaan.
    Laat de winkels in Elburg op zondag tot 12 uur dicht.
    Laat daarna ruimdenkenden vrij, dus winlels open naar eigen behoefte.
    Zwembad in 't Harde na 12.00 open.Andere openbare situaties idem.
    Musea na 12.00 open met werknemers die zondag best willen werken.
    Horeca e.d. na 12,00 open met werknemers die op zondag best willen werken.
    Om SGP en andere kerkgangers terwille te zijn de winkels weer om 18.00 uur dicht, zo iets dergelijks met enige discusie en overleg lijkt mij een aardig compromis.Heeft SGP 12 van de 24 uur haar zin.

    Vertrekken uit de Gemeente Elburg van ruimdenkenden of niet gelovigen, Hr Krooneman dat zou van Elburg een achterlijk museumstadje maken,uiteraard
    alles dicht op zondag, geen fietsen auto's,geen openbaarvervoer,geen ambulance hulp. Alleen voortdurend beierende kerkklokken, een muur om de Gemeente Elburg met toegangspoorten zolas in de Middeleeuwen en bij elke poort een SGP douanier in het zwart die bepaalt of men binnen de muren mag of niet. Ik weet zeker dat ik niet toeggelaten zou worden want ik sten geen SGP en ga o0ok niet naar een kerk met SGP bedoelingen.

    Moge dit artikel in Huis aan Huis komen zo helpe mij Hr Krooneman en partijgenoten.
  • hah_elburg_en_ hah_elburg_en_ 07 augustus 2009, 10:29:06

    Ingezonden brief zondagsrust

    “Zondag splijt Elburg” meldt de Huis aan Huis krant. Na lezing van het artikel blijkt deze kop mij op het verkeerde been te hebben gezet. Het is een raadslid van de SGP die Elburg wil splijten. De partijpolitieke retoriek is hem op zichzelf niet kwalijk te nemen immers ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is. Maar dat deze vogel een ander lied niet duldt in zijn omgeving en anderen suggereert te vertrekken als zij zich niet willen conformeren is op zijn minst arrogant en in democratische zin intolerant en onverdraagzaam.
    Eigenlijk gaat het in de uitspraken van het raadslid niet om “democratische meerderheden” of “rechtmatig handhaven door de lokale overheid” maar om de eigen christelijke overtuiging welke niet cultureel maar juist politiek wordt beleefd. En dat is heel gevaarlijk. Het gaat dan niet over orthodox zijn ( dit is een richting ) maar over fundamentalisme.
    Het te eenvoudige zwart-wit denken waarop de uitspraken in het vorig artikel zijn gestoeld, gaat voorbij aan de complexiteit van een pluriforme samenleving en wordt zo al snel opportunistisch. Versimpel het probleem en een simpele oplossing wordt bedacht ( Vertrek uit Elburg als het je niet aanstaat ).
    De uitspraken van het raadslid dienen niet het algemeen belang maar juist het eigen belang. En daarmee wordt het helder dat de behoudende politiek van deze partij niet alleen verdraagzaamheid en respect in de weg staat maar ook vooruitgang in politieke, sociale en economische zin. Ik weiger echter met deze meneer achteruit de toekomst in te gaan.
    Om het eens om te draaien. De Bible Belt bestaat uit honderden vierkante kilometers waar vast nog een veilige plek onder gelijkgezinden te vinden is. Maar liever wil ik dat deze politicus hier blijft wonen en samen met andersdenkende Elburgers een brug wil slaan naar een gezamenlijke toekomst in het besef dat wij elkaar nodig hebben om kleur te geven aan deze unieke gemeente.
    Vanaf 1957 woon ik in Elburg en mag met trots zeggen; “Ich bin ein Elburger”. Dat laat ik mij niet afnemen door iemand die denkbeeldige muren wil opwerpen in onze gemeenschap.

    Pim Kleinveld
  • B. Bosman B. Bosman 06 augustus 2009, 21:43:04

    Zondagsrust in Elburg.
    Feitelijk gezien is het in Elburg niet toegestaan om op zondag een winkel open te hebben. Op grond van dit feit moet dhr. Lötters (en eventuele andere ondernemers) zich houden aan de winkelsluitingstijden, die gelden in Elburg. Wil iemand dit anders, dan zal hij/zij daarvoor een politieke meerderheid moeten zien te vinden (hetzij plaatselijk, hetzij landelijk).

    Als iemand zich hier niet aan houdt moet een gemeente hier tegen optreden. Of je staat iets toe of je handhaaft. Gedogen is een zwaktebod. Dat de gemeente hier wellicht laks in is geweest vind ik onjuist. Dan had zij open en eerlijk moeten aangeven iets niet te willen handhaven. Op dat moment kan de gemeenteraad beslissen wat zij daar van vindt.
    Immers niet optreden betekent voor mij dat je ook niet kunt optreden in andere gevallen waar het speelt. Het zou willekeur zijn om in het ene geval wel te handhaven en in het andere geval niet. Ik kan me overigens voorstellen dat de eigenaren van de campingwinkels niet blij zijn met dhr. Lötters…

    Met betrekking tot de horeca speelt dit vraagstuk niet. Dat de SGP ook de horeca graag gesloten ziet op zondag is hun mening die zij mogen hebben, net zoals anderen een andere mening mogen hebben. Openstelling op de zondag is landelijk geregeld en een gemeente kan niet besluiten dat de horeca op zondag dicht moet. Ook hier geldt: wie dat wil zal een landelijke politieke meerderheid moeten zien te behalen.

    Dhr. Berga houdt een uitgebreide redenatie, die in het begin feitelijk klopt. Ook de zinsnede in de tweede alinea klopt nog steeds. Hij zegt hier: “Een raadslid met een bepaalde geloofsovertuiging mag deze beleven maar nimmer laten prevelleren boven de grondwet en andere wetten van de staat der Nederlanden.“. Dat klopt; hij/zij moet zich houden aan de grondwet. Dit neemt niet weg dat iedereen met een bepaalde levensovertuiging de grondwet mag proberen te veranderen. Dat is gelukkig een democratisch recht!
    In punt 3. zegt dhr. Berga: “De Christelijke partijen in de raad van Elburg dienen zich er bewust van te zijn dat de grondwet en andere wetten maatgevend zijn en overeenkomstig te handelen. Het kan en mag dus nooit zo zijn dat religieuze standpunten bepalend zijn voor algemeen geldende bestuurlijke politieke regels.”. Hier slaat hij de plank volkomen mis. Daar waar de wet ruimte laat om decentraal zaken te regelen in de gemeente hoe men het daar wil mag iemand op basis van religieuze standpunten wel degelijk keuzes maken. Immers elke keuze is gebaseerd op een levensovertuiging. Dit geldt ook voor een liberaal standpunt; waarbij men vanuit een liberale overtuiging vindt dat iedereen dat zelf moet kunnen beslissen. Een religieuze overtuiging van hoe de maatschappij ingericht moet worden is niet meer of minder waard dan een socialistische of liberale overtuiging. Ook landelijk en provinciaal gezien worden wetten en regelgeving gebaseerd op basis van levensovertuigingen.
    Dit alles kan betekenen dat een plaats als Elburg andere beslissingen neemt en mag nemen dan een gemeente als Amsterdam.

    Met twee verdere opmerkingen van dhr. Berga ben ik het echter volkomen mee eens:
    1. “De raad heeft regels opgesteld en het college dient deze onverkort uit te voeren.”.
    2. “Als je niet doet wat je wordt opgedragen, ben je niet capabel voor je functie en moet je vertrekken.”.

    Op de resterende zinnen van het stukje over het tarten van geloofwaardigheid en de regel “echter de Christelijke partijen hebben daar geen boodschap aan” zal ik maar niet te diep ingaan. Ik proef wat onderliggend opportunisme en frustratiegevoelens.

    Ik vraag me wel af of dit alles een item was geweest buiten de vakantietijd…
    En voor zoveriemad geïnteresseerd is in een persoonlijke mening: ik ben niet voor openstelling van winkels op zondag in Elburg. Daar heb ik veel redenen voor die allen terug te voeren zijn op mijn levensovertuiging Knipoog.
  • Frank E ook ondernemer Frank E ook ondernemer 06 augustus 2009, 21:19:54

    Wat een een man die Jan Krooneman ! , iemand die nee zegt maar achter de gordijnen ja doet . En mijn wil is wet waar hebben we dat vaker gehoord ! Gelukkig houd ik enorm van uitslapen op Zondag dat is mijn zondags rust ,en val daar niemand mee lastig en dring me hier ook niet mee op aan anderen .
    Jan ik verzeker je er zijn andere kleuren dan zwart , probeer je er eens in te verdiepen .

    - ik bedoel hier echt niet mee met z'n allen in een hawai blouse naar de kerk beprijp me goed ! -
  • Frank en Cobie van der Heide Frank en Cobie van der Heide 06 augustus 2009, 17:41:18

    Toen we een week of 2 geleden op Radio 2 hoorden dat er over gedacht werd om in Elburg de zondagsrust strenger te handhaven dachten we nog: "dat loopt wel los".
    Maar toen we dit ook lazen in onze plaatselijke krant wisten we niet hoe we het hadden!
    Helemaal de opmerking van dhr. Krooneman over het feit dat men kan weten dat Elburg een behoudende gemeente is en dat men zich hier beter niet kan vestigen wanneer je wat meer liberalere ideën hebt, is bij ons in het verkeerde keelgat geschoten. Het lijkt wel of dhr. Krooneman het liefst een soort Amish gemeenschap wil realiseren! Misschien ook weer paard en wagen invoeren??

    Wij wonen inmiddels ruim 20 jaar in 't Harde en ook wij houden rekening met de zondagsrust, dus geen geklus, geen gras maaien etc. etc.
    Misschien kunnen de orthodox christenen ook rekening houden met de, naar ons idee, grote groep andersdenkenden.

    Van ons hoeven ook niet alle winkels op zondag open, maar we kunnen ons voorstellen dat de winkels die vooral toeristen trekken wel open zijn en blijven. We begrijpendat de ondenemersvereniging niet zit te wachten op openstelling op zondag. Maar is dit om religieuze redenen of omdat het lastig is 7 dagen per week voldoende personele bezetting te hebben?
  • Wibo Wibo 06 augustus 2009, 14:10:14

    Ik geloof dat B&W niet zo behouden is als de raad wel zou willen. Terug in de tijd? Nee liever niet, Elburg is een mooie gemeente, en dat willen we ook graag laten zien, aan een ieder die dat wil. Maar om nu zondags ook de horeca te sluiten is wel wat overtrokken. Het zal de toeristen doen uitwijken naar omliggende gemeentes waar ze na een wandeling wel kunnen genieten van een kopje koffie of wat anders. Toch is dit best op te lossen, slechts een kwestie van op de goede partij stemmen!
  • hah_elburg_en_ hah_elburg_en_ 06 augustus 2009, 12:27:58

    Ingezonden brieven zondagsrust

    Met verbazing en ongeloof nam ik waar dat er opschudding is betreffende de zondagsrust in de gemeente Elburg. De Staatkundig Gereformeerde Partij wil het liefst dat Elburg een slaapstad wordt op zondag. Natuurlijk mag iedere partij een standpunt aannemen, een groot voorrecht van onze democratie. Maar de SGP generaliseert met de uitspraak dat Elburg een behoudende orthodoxe gemeente is. Diegene die een liberalere en vrije denkwijze heeft zou niet in Elburg passen, aldus een inwoner van Doornspijk. De plaats Doornspijk zal de heer Krooneman bedoelen met orthodox en zeer behoudend. Toeristen zijn een belangrijke bron van inkomsten voor Elburg. Op zondag hebben toeristen al weinig te beleven in de gemeente. Als de horeca op zondag gesloten moeten blijven, zal dit een negatief imago opleveren voor de gemeente. Ieder mens mag beslissen of hij/zij op zondag de winkels en horeca links laat liggen, maar ga dit niet verbieden voor een ander. Respecteer elkaar en men krijgt respect terug.

    Herman Hulst


    Inderdaad is men in Elburg veel te behoudend rond de zondagsrust.
    Kijk in andere plaatsen hoe het ook kan: Katwijk, bijna alle gemeenten op walcheren, etc.
    Wat is de volgende stap? Alle horeca dicht op zondag?
    En daarna alle benzinepompen.
    Nog een paar suggesties; de treinen op zondag niet meer laten stoppen op 't Harde (ook gemeente Elburg). Ik zou ook overwegen om de ambulances op zondag in de garage te houden. Wellicht ook alle wegen bij de gemeentegrens blokkeeren op zondag. Zodat er niemand in of uit kan.
    Misschien ook predikanten verbieden om te werken op zondag. In ieder geval niet meer toestaan om degenen die op zondagmorgen de klokken laten luiden nog aan het werk gaan. kan ik ook eens normaal uitslapen.
    Hoe zou een SGP-er zich voelen die op zondag in het ziekenhuis moet worden verpleegd? Of in een verzorgingstehuis?
    Of worden deze mensen zaterdags naar huis gestuurd en op maandag weer opgenomen?
    Voor alle SGP-ers en andere fundamentalisten is er een goede oplossing: wellicht wilt u overwegen om u te vestigen in Barneveld of Staphorst. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat u zich daar wel thuis zult voelen.
    Eens overigens met de VVD-er Boukema: tot nu toe werk ik op zondag niet. Zou ik wellicht toch maar moeten gaan doen. Als men geen respect heeft voor andersdenkenden, waarom zouden wij dan wel respect moeten hebben?

    Flip Nijhoff


    Ik ben het eens met de stelling dat Elburg te behoudend is wat betreft de zondagsrust.
    Ik lees uit het artikel dat volgens de SGP mensen die het anders willen erover kunnen gaan denken zich ergens anders te vestigen. In mijn oren klinkt dat van jullie denken anders en zijn dus hier niet welkom. Men verwacht respect van ons, maar wat voor respect krijgen wij. Begrijp me niet verkeerd, ik respecteer het dat er in Elburg zondagsrust is, maar ze moeten het niet te ver doorvoeren. Ik vind dat er bv best wat voor de jeugd kan komen op zondag nu hangen ze alleen maar rond en daar krijg je problemen mee. Kijk ik ga ook mijn auto niet wassen op zondag en de winkels hoeven ook niet open voor mij, maar iets soepeler moet toch kunnen. Ik heb respect voor ieders geloof, maar vind dat je een ieder in zijn waarde moet laten. Dus ook andersdenkenden en samen naar een compromis moet zoeken en niet gelijk van nee dat kan niet.

    Marika van Eeten


    Ik heb zojuist "eens" gestemd met de stelling dat de gemeente Elburg veel te behoudend is rond de zondagsrust.
    De heer Kroneman stelt dat alle openbare ruimten gesloten dienen te zijn op zondag.
    De kerk is ook een openbare ruimte toch? Die kunnen dan ook wel dicht op zondag.
    Die geven op bepaald tijdstippen meer overlast dan die paar winkels die Elburg nog rijk is, als die geopend zouden zijn op zondag.

    De zondag is bovendien niet de dag om met je gezin de hele dag in de bijbel te lezen en de dag te heiligen. Voor hen die dat wel willen: veel plezier!
    Wat mij betreft is de zondag is er juist voor ontspanning.
    In ons huidige drukke bestaan moet men juist op zondag volop de gelegenheid hebben om te kunnen recreëren, te winkelen of andere ontspanningen te doen, al of niet met het gezin.

    Dus beste zondagsrust-fanatici: Val ons daar niet mee lastig, wij doen het ook niet bij jullie!

    E. Waninge


    Voor mij hoeven de winkels op zondag niet open maar uitzonderingen moeten mogelijk zijn zoals Lotters edelstenen en campingwinkels.

    Horeca dicht op zondag??? Wat een onzin, kan helemaal niet.

    Tijdens verkiezingsbijeenkomst voor gemeenteraad werd geopperd dat Elburg zich meer moest profileren voor wat betreft toerisme.
    Nou daar zijn nu dus in geslaagd, straks zie geen enkele toerist meer.

    SGP: fundamentelisten in het kwadraat.

    Anoniem


    De kop boven op pagina 12 'dit is bijna dictatoriaal' klopt denk ik niet met de inhoud, of u moet het gedrag van de heer Lötters bedoelen.
    Als ik lees dat de gehele ondernemers vereniging er op tegen is om op zondag de winkels in Elburg open doen,
    ( ik neem aan dat de heer Lötters lid is van deze vereniging), en de heer Lötters meent dat hij zich hier niets van aan hoeft trekken,
    maar zijn zin door te drijven, gedraagt hij zich als een dictator.
    Ook het feit, zoals hij zegt al 21 jaar zich niet aan de regels te hebben gehouden, geeft aan hoe als hij over regelgeving denkt die op democratische
    wijze door de gemeenteraad is genomen.
    Het kan toch niet zo zijn dat we ons alleen maar aan de regels hoeven te houden die ons uit komen, en de rest aan onze laars kunnen lappen.
    Regels kunnen per plaats of streek verschillen, maar het is goed dat we ons er aan houden, wie we ook zijn, en welke levensovertuiging we ook hebben.
    Ik hoop dat de heer Lötters dit ook in wil zien.

    jansenwolf@solcon .nl


    Naar aanleiding van de zondagsrust in Elburg.
    1. Inleiding.
    De Nederlandse grondwet kent het begrip scheiding van kerk en staat. Hiervan is sprake wanneer de kerkelijke macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn en zij geen beslissende invloed op elkaar uitoefenen. Scheiding van kerk en staat betekent dat de staat en de kerk ieder hun eigen zaken regelen en zich niet met elkaar bemoeien of elkaar de regels voorschrijven. Het gaat bij deze scheiding dus in de eerste plaats om het organisatorisch en bestuurlijk gescheiden houden van deze twee grootheden. De overheidsdienaren bemoeien zich niet met de kerk en de dienaren van de kerk bemoeien zich niet met de staat.

    Alvorens een raadslid zijn/haar functie kan uitoefenen legt hij/zij de eed (verklaring en belof¬te) af. Het laatste deel van die eed is dat: “ik getrouw zal zijn aan de grondwet, dat ik de wet¬ten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de raad naar eer en geweten zal vervul¬len”. Het feit dat de eed wordt afgesloten met: “Zo waarlijk helpe mij God Allemachtig”, doet daaraan geen afbreuk. Een raadslid met een bepaalde geloofsovertuiging mag deze beleven maar nimmer laten prevelleren boven de grondwet en andere wetten van de staat der Nederlanden.

    De SGP is tegen de scheiding van kerk en staat gekant. Deze partij heeft in haar grondbe¬ginselen staan dat men normen en waarden uit de Christelijke bijbel wil handhaven in de samenleving.

    2. Enkele wettelijke wetenswaardigheden.
    De Zondagswet is een onderdeel van de Nederlandse wetgeving waarin de zondagsrust geregeld wordt. De wet kwam tot stand op 15 oktober 1953. Bij het tot stand komen van de vernieuwde Winkeltijdenwet was de zondagwetgeving een complicerende factor. De Zondagswet beperkt een groot aantal niet-godsdienstgebonden activiteiten. Zo luidt bijvoorbeeld artikel 4 van de Zondagswet: "Het is verboden op zondag voor 13 uur openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen."

    De Winkeltijdenwet openstelling van winkels op de zondag. Wel mogen gemeenteraden maximaal 12 koopzondagen per jaar instellen. Ook mogen zij een bepaald gebied aanwijzen als toeristisch gebied, waarvoor dit verbod niet geldt.

    3. De gemeente Elburg is veel te behoudend rond de zondagsrust.
    De vraag of de gemeente Elburg veel te behoudend rond de zondagsrust is, is op zich niet relevant. De Christelijke partijen in de raad van Elburg dienen zich er bewust van te zijn dat de grondwet en andere wetten maatgevend zijn en overeenkomstig te handelen. Het kan en mag dus nooit zo zijn dat religieuze standpunten bepalend zijn voor algemeen geldende bestuurlijke politieke regels. Als dat wel het geval is dan is er sprake van een zekere vorm van fundamentalisme, waar geen plaats is voor andersdenkende die zich conformeren aan wet- en regelgeving.

    Het feit dat de Christelijke partijen zich nadrukkelijk manifesteren en beroepen op een demo¬cratische genomen besluit betreffende de zondagsrust tart alle vormen van geloofwaardigheid. Omdat diezelfde partijen niet bereid zijn het college te controleren (wettelijke plicht) en er totaal geen moeite mee hebben om voor de raad geldende wetten en regels te negeren en te frustreren.

    De raad heeft regels opgesteld en het college dient deze onverkort uit te voeren. Het college heeft jarenlang niets gedaan en wil het probleem opnieuw aan de raad voorleggen. Van den zotte. Als je niet doet wat je wordt opgedragen, ben je niet capabel voor je functie en moet je vertrekken. Echter de Christelijke partijen hebben daar geen boodschap aan. Het vrij kunnen opereren van dit college heeft de gemeente handen vol geld en ellende gekost en is nog lang niet ten einde.

    Sjouke Berga


    Met ontsteltenis hebben wij het artikel in de Huis aan Huis krant van 4 augustus 2009 gelezen.
    Het is zo langzamerhand te gek voor woorden. Wie heeft er nu nog respect voor wie, vragen wij ons af.
    Wij maaien ons gazon niet op zondag en wassen inderdaad ook de auto niet op zondag. De SGP echter wil iedereen haar wil opleggen.
    Als zij op zondag niet op een terrasje willen zitten is dat hun keuze. Anderen willen dat wel en dat is hun eigen keuze. De wereld verbetert echt niet door iedereen te verbieden om op een terras te zitten. En over elkaar respecteren gesproken, dat is er dus niet bij, bij de SGP.
    Als toeristen of inwonenden van de gemeente Elburg op zondag een winkel in de stad Elburg willen bezoeken doen zij daar niemand kwaad mee, ook niet de SGP-ers. Zij hoeven immers niet naar die winkel, zij kunnen de zondag thuis bij het gezin doorbrengen. Het past helemaal niet om anderen op te leggen wat zij op zondag mogen/moeten doen.
    En dan is er ook nog iets anders. Voor het zwembad van 't Harde kan men een 6- of 7- daags abonnement aanschaffen. Op zich niets mis mee. Echter dat 6- daags abonnement geldt alleen voor de zondag. Weer zo iets vreemds. Als ik zeg dat ik op woensdag niet kan of wil kan ik geen 6-daags abonnement kopen. Dat is toch totaal absurd!

    Zo langzamerhand zijn wij van mening dat iedereen die het niet eens is met de SGP zich eens moet laten horen. Wij laten ons niet de wil van de SGP opleggen. Wij willen in een gezellige /sociale gemeente kunnen wonen waar met elkaar respecteert en waar meerdere gezindten samen en naast elkaar kunnen leven. Als wij dat in deze kleine gemeente al niet kunnen, hoe moet dat dan in de grote steden waar men met veel meer mensen met verschillende godsdiensten en ideeën met elkaar samen moet leven.

    Wij hopen dat de heer Jan Krooneman en zijn partij openstaan voor ideeën en denkwijzen van anderen.

    Elly en Freek Everaers


    Ik ben normaal gesproken niet iemand die reageert op stukjes uit de krant, maar dit vind ik toch wel te ver gaan.
    Ik ben zelf ook gelovig en praktiserend christen.
    Ik vind dat veel christenen van andere mensen verlangen dat alles gaat zoals 'de christen' dat wil. En oh, wat zijn wij christenen toch goed voor onze medemens. Maar we denken alleen aan onszelf, aan ons eigen belang. Als alles gaat zoals wij dat willen, nou dan komt het wel goed met deze wereld.
    Als de horeca in Elburg gesloten wordt, maakt dat onze maatschappij heus niet beter. Zwolle is niet zo heel erg ver weg en Harderwijk ook niet. Denkt de SGP nou echt, dat als we alles maar sluiten op zondag, dat we dan weer gezellig als familie bij elkaar gaan zitten?
    Families die nu niet bij elkaar komen, doen dat dan heus ook niet.

    Ik kan er niet over uit dat we ineens weer een stap terug in de tijd willen doen.
    En alsof de Veluwe al zo goed bekend staat in de rest van het land, als bijbelbelt.
    En de campingwinkels op zondag sluiten? Wat willen we nou als gemeente, wat geld in het laatje door toerisme, of willen we het toerisme om zeep helpen?
    Tuurlijk, de gemeente heeft geld genoeg toch? Wij hebben het toerisme niet nodig...

    nee, sorry hoor, als dit erdoor wordt gedrukt, stem ik volgende keer toch echt op een andere partij!!!

    De gemeente kan beter nadenken over een goede renovatie van het oude industrieterrein (en niet het bouwen van nieuwe industrie) dan zich druk maken over dingen die al jaren goed gaan.

    Elma


    Onderbouwing stem op “de gemeente Elburg is veel te behoudend rond de zondagsrust”.
    Jazeker, veel te behoudend.
    Beste Jan Krooneman (woordvoerder).
    U en uw medestanders gaan toch niet voor mij bepalen hoe ik mijn zondag wil invullen?
    U mag van mij ook de zondagrust invullen zoals u dat wilt.
    U gaat uw familie een bezoek brengen en laat mij dan met mijn familie lekker een dagje over de veluwe fietsen.
    Na afloop ga ik deze dag samen met mijn vrienden, die er weer een heel andere invulling aan gegeven hebben, onder genot van een drankje op het gezellige terras in Elburg, doornemen.
    Daar kunt u zittend bij uw familie toch geen hinder van ondervinden?
    Het is inmiddels 2009 en daar mag ook u best naar handelen. Ga mee met de tijd en leef en geniet op uw manier.
    Ik doe het op de mijne. En wil het deze wijze blijven doen.
    De zondag kan en mag een ieder invullen zoals hij dat wil. De “vertegenwoordiging” is er voor gekozen om er voor het volk te zijn.

    Kees Jaket


    De heer Krooneman zegt dat je als je je in Elburg wil vestigen en je niet wil conformeren je maar beter elders kan vestigen.
    Wij zijn juist hier komen wonen, na één jaar in het zeker niet zo tolerante Barneveld te hebben gewoond, omdat men hier in Elburg juist wél met respect met elkaar omging.
    In de afgelopen jaren hebben we ons zeer thuis gevoeld en hebben vier jaar geleden zelfs besloten een huis te kopen en ons hier permanent te vestigen.
    Wat de heer Krooneman nu zegt lijkt op de uitspraken van een andere prominente Nederlander, namelijk die van de heer Wilders.
    Alleen heeft de heer Wilders het over Moslims en de heer Krooneman over alle niet belijdende Christenen.
    Ik verbaas me telkens weer over de intolerante houding van alle behoudende gelovigen van welke religie dan ook, juist omdat elk geloof liefde en verdraagzaamheid als grootste goed neerzetten.
    Mijnheer Krooneman, u heeft straks in het hiernamaals wat uit te leggen, denk ik zo….

    Cor Zwemmer


    Hierbij mijn reactie op de kwestie zondagsrust.
    Mijn mening is dat ze eens op moeten houden om mensen iets op te dringen!!
    Wat maakt het nu uit of de winkels cafe's of restaurants open zijn op zondag?
    Iedereen kan doen wat hij of zei wil, wil je naar het café ga je er heen en anders blijf je thuis of ga je lekker op familiebezoek.
    Er moet eens gesnapt worden dat niet iedereen de zelfde bedoeling heeft voor de zondag, er zijn genoeg mensen die de rest van de week van huis zijn die willen dus wel gezellig op het terras of lekker uit eten.
    Verder staat er in HUN zo belangrijke geschrift dat zie iedereen in hun waarde moeten laten en nog meer van die dingen en dus niet een wil op dringen of leggen en daar merk ik weinig van.

    En dan willen ze dat Elburg weer op de kaart gezet word door meer in de binnenstad te organiseren en dan komen ze een paar weken later met dit nieuws?
    Ik vind het een beetje raar.
    Het is heel simpel in deze maanden moet de ondernemer zijn winst maken en Elburg laten zien wat het in huis heeft dus waarom niet gewoon zo laten als dat het altijd is geweest geen dwangsom bij "het niet opvolgen van de bevelen" maar gewoon naast elkaar leven.
    Plus het mes snijd aan twee kanten er zijn toeristen die lekker door Elburg willen slenteren en lekker terras pakken of uit eten terwijl er ook toeristen zijn die dan naar de kerk gaan en daar hun plezier vandaan halen.
    Laat elkaar in de waarde en leg niet zo streng de vinger op het geloof ik vind het een beetje te ver gaan om iets voor elkaar te krijgen.
    Krijg er alleen het gevoel bij dat ze zichzelf anders niet kunnen beheersen om ook niet lekker op teras te zitten of andere dingen te doen die "niet mogen" en zo een punt willen maken voor hun partij en zo meer mensen achter zich proberen te krijgen maar ik denk dat als ze zich wat meer onder de bewoners van Elburg begeven die dus wel lekker willen genieten op terras of uit eten of noem maar op willen en niet alleen hun gemeenschap waar men ze zich in bevinden die het altijd met hun eens is dat ze dan wat meer serius genomen worden.

    Ik heb geen hekel aan de kerk of het geloof hoop alleen dat het samen kan gaan met mensen die niet geloven of niet naar de kerk gaan zonder dat er altijd een discussie moet ontstaan terwijl dat helemaal niet nodig is.

    Geert en Marina Nijhof


    Ik vind dat je met respect voor elkaar naast elkaar moet kunnen leven. Dit geldt voor iedere levensopvatting. Het opleggen van je eigen ideeën lijkt op een dictatoriale/ fundamentalistische samenleving en dit willen we toch niet in Nederland. Dit houdt ook in dat op zondag in een toeristisch centrum de horeca en winkels open moeten kunnen. Desnoods alleen ’s middags zodat de kerkgang op zondagmorgen niet gestoord wordt.

    Wim Harwijne
  • Yuriy N. Moskovic Yuriy N. Moskovic 06 augustus 2009, 02:04:55

    Ze kunnen het niet laten, de schriftgeleerden en kritiekloze volgers, om op basis van vaak slechts zeer primitieve kennis van de grondtalen waarin de drie -zo nauw aan elkaar verwante- heilige boeken, Tenach, Bijbel en Koran zijn geschreven, een heel stelsel van dogmatische-, exegetische- en hermeneutische drogredeneringen bij elkaar te sprokkelen, waarbij ze ook nog de arrogantie hebben om zich als buiksprekers van hun God op te werpen en zeggen dat "Hij gerust heeft op den zevenden dag van al zijn werk, dat Hij gemaakt had" en er derhalve gerust dient te worden met uitzondering van activiteiten die met kerk en kerkgang te maken hebben. Ja op de zevende dag waren er nog geen winkels, horecagelegenheden en andere mogelijkheden voor vertier en plezier. Erg jammer, want wellicht had het Adam en Eva net voldoende afleiding bezorgd om hen te behoeden voor de zondeval waarmee wij nu met zn allen erfelijk belast zijn.

    Ik ben geen schriftgeleerde, maar ik kan me wel voorstellen dat een 2000 jaar oude schaamte leidt tot repressieve maatregelen. Het lukt de christenen namelijk maar niet om met hun "heiligende" levenswandel de heidenen tot "naijver te wekken" en het hun gegunde "heil" te doen accepteren. En het is al sinds mensenheugenis zo bij geloofsfanaten: niet goedschiks, dan kwaadschiks: Als "gij den Sabbatdag niet heiligt, zullen wij dat wel voor u doen".

    Jammer voor Elburg, jammer voor al die hardwerkende middenstanders, jammer voor al die toeristen die hier -vaak al jaren- met plezier komen. Ook jammer voor al die integere kerkgangers , die -door dit soort acties van politici met theocratische idealen- hun geloof zien veranderen in een bron van spotternij en vijandigheid.
  • Mar Mar 05 augustus 2009, 18:38:05

    Ik ben gelovig, ga niet naar de kerk, maar zit graag op 't terras, en daar is de zondag juist goed voor!! Jammer dat mensen mij gaan vertellen wat ik wel mag en wat niet op zondag! Zondag is rustdag voor gelovigen, en waarom niet rusten op 't terras????Zondag de dag om met familie door te brengen? Prima...heerlijk samen een terras pakken of ff winkeltjes kijken!! en Is nog gezellig ook!
  • VULKAAN VULKAAN 05 augustus 2009, 18:18:19

    Zie onze Open brief op deze site.

    Groet VULKAAN
  • Gokkie Gokkie 05 augustus 2009, 15:10:19

    De hele discussie is onverkwikkelijk. SGP is ontstaan in de tijd dat de arme boerenbevolking nog ongeletterd was en er geen eigen mening op na mocht houden. Alles werd gestuurd door de kerk, heel normaal in het openbare leven in heel Europa in de 18e en 19e eeuw. Jammer dat de fundamentalisten nog zo bewusteloos bezig zijn met wetten en geboden.

    Zelf ben ik Christelijk opgevoed, maar idd. heeft de SGP geen respect voor andersdenkenden. In wezen laten ze helemaal geen God van liefde zien. Hun God is er 1 met een roede en slaag. Wat een jammerlijk bestaan toch. Wie in de tuin wil zitten op zondag, moet dat zeker niet laten. Ik zou zeggen: geniet ervan en laat een ander rustig op een terrasje zitten. Geniet ook hiervan. Voor elk wat wils. De sharia invoeren gaat te ver, maar SGP wil dit eigenlijk wat graag. Geef ze een zweepje en dan maar meppen om zich heen. Net hun straffende God.
    Ach, ach....... in wezen vragen ze om groot medelijden.
    E is maar 1 oplossing. De andersdenkenden moeten net zo trouw als de "kerkgangers" naar de stembus. Om tegenpartijen van de SGP meer zeggenschap te geven.
  • Henri B Henri B 05 augustus 2009, 13:22:55

    Wel vreemd dat de havenmeester op maandag het liggeld voor die zondag ervoor komt ophalen.
    Dat geld wil de gemeente liever niet missen, wordt er toch nog geld verdiend in Elburg.
    En nu wil de gemeente ook nog de horeca aanpakken?
    Jammer dat de politiek hier gekozen wordt op vriendjespolitiek en religie.
  • Bottertje Bottertje 05 augustus 2009, 13:16:56

    Waren wij maar niet zo stom om 1 persoon die 2000 jaar geleden sprookjes aan het vertellen was te gaan geloven. Was Hans en Grietje toch leuker.
  • Gerrit uit Elburg Gerrit uit Elburg 05 augustus 2009, 13:13:29

    Helaas zijn de extreem orthodoxen vanaf de kansel geindoctrineerd en stemmen. Vele anderen waaronder ook mensen die geloven en rustig een terrasje pakken op zondag, als ik bijvoorbeeld, zijn zo stom om niet te stemmen. Het is echt dat Doornspijk rules. Die wethouder en zijn volgelingen bepalen wat er gebeurt.
  • gerwin gerwin 05 augustus 2009, 00:09:51

    mijn zondags rust wordt verstoord door de kerk klokken s morgens vroeg.
    daar lopen we toch ook niet over te zeuren.
    ppppfffffffff ik kan daar zo moe van worden
    ik denk dat ik zondag maar eens een terrasje ga pakken
  • mp1109 mp1109 04 augustus 2009, 23:49:24

    Geacht heer Leusink,

    Mag het uitrusten van het werk en de dagelijkse inspanningen dan niet bestaan uit met je gezin gezellig even op zondag Elburg in om een terrasje te pakken of om lekker een ijsje te eten, of misschien een edelstenenwinkel te bezoeken ?? Dat bedoel ik nu met iemand in een bepaalde hoek te drukken die dat helemaal niet wil ! Ik wil niet op zondag achter de geraniums zitten thuis met mijn gezin, ik wil en velen met mij gewoon genieten van de zondag op mijn manier.. Wij zijn zelfstandig ondernemer en werken als het moet 7 dagen in de week 24 uur per dag... en als het moet ook op zondag !
    En als er dan een dag in de week is, bijvoorbeeld de zondag dat we eens vrij zijn wil ik die besteden zoals ik dat wil zonder erop aan gekeken te worden !
    Wees toch wat ruimdenkender en hou eens rekening met de andersgelovigen ! Want dat is wat Elburg niet doet !!!!
    Laat de ondernemers die dat willen een graantje meepikken van het toeristme het zijn maar een paar maanden in het jaar dat men wat extra kan verdienen.
    Wat voor kwaad steekt daar in... en dat er dan iemand is van de SGP als ik het goed heb, die zegt dat als hij dat toestaat "slaag van de Heer krijgt" .... Nou sorry hoor in welke wereld leef je dan.
  • Antonia van Boven Antonia van Boven 04 augustus 2009, 22:42:06

    Er was eens een Romeins werkgever die vond dat hij een fantastiesche groep arbeiders had, dat hij ze een vrije zondag gaf. Let wel in de katholieke periode. Vrije zondag betekende voor de arbeiders, op visite gaan bij familie. "Thuis klussen, op het land werken, je produkten verkopen". De Romeinen veroverden Europa bijna en zo kwam ook de vrije zondag in beeld. Voor die tijd werkte men 365 dagen per jaar. Trouwens God nam een vrije dag na 6 dagen werken, Hij verplichtte ons tot niets. Tenslotte elk restaurant moet volgens de SGP ook dicht, die willen nl op zondag ook nog weleens een fles of krat verkopen. De palingboeren niet te vergeten, op zondag via de achterdeur of een restaurant hun waren sllijten. SGP het ga je goed. Help Elburg maar naar de....knoppen...!
  • Henry Slot Henry Slot 04 augustus 2009, 22:00:23

    Henry

    Zo rond het jaar 300 werd de eerste Romeinse Keizer gedoopt en daarmee werd het christendom tot politiek instrument gemaakt. Gelukkig is dat de laatste decennia weer wat losser geworden. Maar toch! Het is de SGP die tracht om vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst beleving (zie onze grondwet) toch weer in een politiek jasje te persen. Een politieke meerderheid betekend volgens mij niet, dat je dan meteen maar alles voor het zeggen moet hebben. Gun andersdenkenden ook hun ruimte. Eis dus niet alleen maar respect voor een orthoxe levenswijze, maar wees ook gul met respect naar anderen. Ik denkt dat we dan over echte naastenliefde spreken.
  • E. Leusink E. Leusink 04 augustus 2009, 21:36:12

    Ons valt op, dat de vier voorgaande reacties uitsluitend een negatief karakter hebben richting de SGP (autochtoon verweven met de huidige gemeente Elburg!), variërend van schelden tot uiterst cynische opmerkingen. Over het hoofd wordt gezien, dat in dit geval niet de WVE, maar één ondernemer (gezien zijn naam in het geheel geen autochtone Elburger ?) de aanjager van het probleem is, laat staan de SGP.
    Voor iemand die werkelijk mag geloven in God is de zondagsrust geen dwang, of somber en iets vreselijk saais, zoals je uit de reacties zou kunnen afleiden, maar mag het een dag zijn om te rusten van je werk en van verdere dagelijkse beslommeringen (waaronder ook toeristische activiteiten), om juist op met name deze ene dag Hem te mogen dienen. Hiermee is de rustdag een afspiegeling van de eeuwige rust straks na dit leven, waarin al Gods kinderen zullen mogen delen, om Hem eeuwig te loven.
    Opkomen voor de zondagsrust heeft dus een geweldig diepe dimensie. We hopen dat anderen dit mogen overnemen. Dan ben je de discussie over dit onderwerp voorbij !!
  • Ben v D. Ben v D. 04 augustus 2009, 21:15:01

    Bestuursleden van Elburg,denk eens na, we leven bijna in2010, als je liever de jaren 20 wil hebben dan ben je aardig op weg
    En die grapjas die zegt dat import beter weg kan gaan want dat zijn de SGPers niet gewoon ( ik ben hier geboren en woon hier 62 jr) die kan ik het volgende aanraden, vertrek zelf richting Elspeet en trek je terug in het bos op de zondag
  • mp1109 mp1109 04 augustus 2009, 18:31:14

    Het is toch dieptriest dat een gemeente zich zo vreselijk ouderwets opsteld !
    Wat een oubollige hap zit daar toch op het gemeentehuis (Politiek gezien..)
    Marcel Lötters houdt zich aan de kerktijden en is geopend op zondag vanaf 1 uur.. wie heeft er last van. De terassen in de stad zijn toch ook gewoon open en die profiteren toch ook van de toeristen die er nu nog komen.. Laat Elburg gewoon een gezellige toeristen stad worden waar iedere ondernemer een graantje van mee mag pikken. Wie is de SGP om mij te verbieden zondags iets te gaan ondernemen. En als ze zeggen de zondag is voor het gezin... wat is er nu gezelliger om met je gezin lekker op zondag even een ijsje te gaan eten in de stad, een pilsje te pakken op het terras of om even in het winkeltje van Marcel Lötters te gaan kijken.. wat is daar nu mis mee. Net zo iets bespottelijks is het zwemabonnement voor het zwembad in 't Harde... en 7 daags en een 6 daags abonnement.. kan het nog gekker ?? Stel je voor dat ik joods ben en van mijn joods geloof vrijdags niet mag zwemmen.. mag ik dan ook een 6 daags abonnement ?? NEE DUS !! Geldt alleen voor de zondag.. hoeze discriminatie ?? De gemeente moet zich een achter de oren krabben en zich gaan realiseren dat er zo geen toerist Elburg meer aan doet. En binnen de kortst mogelijke tijd een spookstad gecreërd wordt.
    Ik ga wel naar Nunspeet.. daar gaan ze tenminste met de tijd mee en weten ze hoe ze toeristen moeten behouden.
    Laat iedereen alstublieft op een niet-christelijke partij stemmen met de gemeenteraad verkiezingen !! En zorg ervoor dat er een leefbaar Elburg ontstaat, een gelijkwaardig Elburg !!!!!
  • Christiaan de Vries Christiaan de Vries 04 augustus 2009, 18:06:07

    wat een prutsers(kroneman).elburg is dood dankzij de sgp.ben het met dennis eens.bah wat een kutgemeente.
  • Hendrick S Hendrick S 04 augustus 2009, 14:48:38

    Een man naar mijn hart die SGP-er, volgende stap bezinestations dicht want dat zijn ook supermarkts, geen toeristenbelasting heffing op zondag en geen bekeuringen op zondag in de stad bij fout parkeren. Kijk zo lost het probleem zich vanzelf op, geen toerist meer in Elburg. Geweldige partij..doorgaan!
  • Dennis Dennis 04 augustus 2009, 14:31:05

    Wat een mafkezen bij de SGP. Waarom moeten zij overal over zeuren en dan ook nog eens voorop de HuisaanHuis staan? Geef ze geen aandacht, zieltjes winnen lukt ze toch niet meer. Domme gristenen verzieken het zo voor iedereen. Men moet toch zeker zelf weten wanneer men een terrasje wil bezoeken.

U bent niet ingelogd. U kunt uw reactie plaatsten door uw gegevens in te vullen in het onderstaande formulier.

* *
Beantwoord controlevraag*

Nooit meer de controlevraag beantwoorden?
Meld je aan of Log in.

Laatste vacatures:

Vind jouw ideale baan

Powered by Jobtrack
Piet Paulusma