U bent hier: Home » De Posthoorn » Nieuws » Thuis op school
Ingezonden lezersartikel door:
HenkSpaan
('s-Gravenhage)
|
| » meer nieuws |
| MarkWestbroek 18 maart 2009, 11:01:38 |
|
| Heer Spaan,
Is het geen tijd voor een rectificatie t.a.v. het absoluut verkeerd gebruiken van de term 'vrije school'? Helemaal eens met de reacties voor mij dat (in mijn woorden) een beetje research voor een journalist (absoluut!) en ook voor een columnist geen kwaad kan, en omgekeerd: dat geen research doen en maar wat blaten - er ten onrechte van uitgaande dat je de wereld kent waar je over blaat - wel kwaad kan. Ik hoop dat u de reacties op uw artikelen leest. Met vriendelijke groet, M. Westbroek |
| desnoek 11 maart 2009, 13:14:23 |
|
| dieren de pot op fout!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!mensen kunnen bij mij de pot op ,je hebt meer liefde van een dier dan een mens,nee ik ga voor de dieren!!!!!!!!!!!!!! |
| lamolje 11 maart 2009, 12:03:22 |
|
| lamolje 11 maart 2009.
Dieren de pot op. Beste mijnheer Spaan, U heeft gelijk. In geen enkel land is een dierenpartij en of iedereen nou zo diervriendelijk is valt te betwijfelen. Mijn hond was erg lief, maar blafte altijd naar vreemden. Wie is er perfect? Anderhalf jaar geleden werd deze hond met veel geweld in beslag genomen door de Hermandad. Negen agenten, 3 politiebusjes, dierenambuloance, hondenwachters en veel publiek was aanwezig. Ik moest de hond muilkorven en daarna werd hij alsnog alsnog door een hondenwachter (een boomlange kerel) met een ijzeren stang over de straat gesleurd naar de dierenambulance. Zo wat 40 toeschouwers stonden met genoegen te kijken. Niemand, terwijl de tranen over mijn wangen liepen, maakte een opmerking of het nu per se zo moest. De hond werd in beslag genomen en tot mijn grote verdriet heb ik hem nooit meer gezien. Het gebeurde voor de A.H Monnikenplein. Ik moest een kopie maken en had de hond bij de stoeprand vastgebonden. Hij blafte uit protest, totdat een man op leeftijd met zijn winkelwagen tegen hem aanreed. De hond hapte naar de man, waardoor zijn broek scheurde.Verderr niets, maar de man liet zich per ambuallance naar het ziekenhuis vervoeren. Natuurlijk ging ik informeren en daar moest men lachen, dat de man zich voor een tetanusprik per ambulance liet vervoeren. Uiteraard diende ik een klacht in op het bureau bij de politie tegen de negen agenten, maar de klacht werd naderhand afgedaan als ongegrond. Dus niet de dieren, maar wat mij betreft kan de dierenpartij de pot op |
| boedabeer 08 maart 2009, 19:17:35 |
|
| knebbeltje kletst duidelijk uit zijn nek.misschien denkt u ach ik heb het vroeger niet leuk gehad op school dus moet deze jeugd het ook maar niet leuk hebben.onze kinderen leren op school al het nodige en eten heel gezond en ach wat een schok zeg ze zitten op de vrije school.dat zou eigelijk verboden moeten worden en staat er ergens in de wet dan dat de mensen die op de vrije school hebben gezeten geen belasting betalen dan ik zal zeggen die betalen denk ik meer als u want de meesten hebben een hele goede baan en verdienen vrij veel dus betalen ook meer het taalgebruik is bij sommige dan iets minder maar hun denkwijze duidelijk een stuk beter dan die van u |
| Knebbeltje 07 maart 2009, 13:27:36 |
|
| Beste Jansen44
Wat een onzinnige reactie. Jaren vijftig??? ROUVOET??? Als het volgens u dan zo "eigentijds" is om er allemaal maar lukraak op los te leven en kinderen als een soort verwilderde katten gewoon hun eigen gangetje te laten gaan, dan waren die jaren 50 overigens zo slecht nog niet. |
| Tmoesker 07 maart 2009, 11:25:05 |
|
| Beheerst de heer Spaan zelf de Nederlandse taal wel als hij schrijft:"Gelukkig is het einde van het nieuwe leren voorbij". Waarom maakt u zich zo druk als zelfs het einde al voorbij is? Gelukkig hebben onze drie kinderen de hele vrijeschool doorlopen waarna de oudste een HBO opleiding afgerond heeft, de middelste een studie archeologie en de jongste vijfdejaars student geneeskunde is. Deze kinderen hebben geleerd waar hun interesses liggen, wat hun sterke en zwakke kanten zijn en wat ze willen betekenen in onze maatschappij. Dit hebben ze bereikt zonder ooit en Cito-toets te hebben gemaakt en wij als luie ouders hebben genoten van de schooltijd van onze kinderen.
Maya |
| jansen44 06 maart 2009, 17:49:44 |
|
| Beste Knebbeltje,
"Groente en fruit eten dus, melk drinken, bewegen en... kennis opbouwen. Het hoort er gewoon bij! Als volwassene zullen ze toch ook moeten werken, belastingen moeten betalen, verkeersregels op moeten volgen etcetera.?????????????? Volgens mij denkt u dat wij midden in de jaren 50 leven. Vergeet niet een CC-tje aan Rouvoet te sturen |
| Knebbeltje 06 maart 2009, 14:31:59 |
|
| Henk, ik ben het hartgrondig met je eens. Een school is er om je dingen te leren, en dat hoeft helemaal niet per se leuk te zijn. Sterker nog: hoe eerder kinderen leren dat dingen soms gewoon niet leuk of lekker zijn, maar wél belangrijk, des te beter. Groente en fruit eten dus, melk drinken, bewegen en... kennis opbouwen. Het hoort er gewoon bij!
Als volwassene zullen ze toch ook moeten werken, belastingen moeten betalen, verkeersregels op moeten volgen etcetera. Kinderen die meekrijgen dat alles altijd maar leuk en lief moet zijn, en die leren dat ze altijd hun willetje door mogen drijven, komen als puber en volwassene dus onherroepelijk in de problemen als ze ontdekken dat de echte wereld er simpelweg anders uitziet. Grenzen stellen, dat is wat ouders en scholen behoren te doen. Kaders scheppen. Ik vind het echt niet kunnen dat de Vrije Scholen en aanverwanten leerlingen klaarstomen, die misschien een feilloos kleurgevoel hebben, en die geen moeite hebben met het uiten van hun emoties in een spontane interpretatieve dans, maar die nauwelijks kunnen rekenen en geen kaas van grammatica of spelling gegeten hebben. Het taalniveau van de reacties van sommige ouders in dit rijtje spreekt wat dat betreft boekdelen. |
| jansen44 06 maart 2009, 14:11:04 |
|
| Ai Ai Ai Henk. Gevalletje slecht deskresearch. Een kind weet toch anno 2009 wel dat een Vrije School niet letterlijk vrij is. Mijn kinderen zitten ook op een vrije school en ik loop inderdaad hele dagen blowend door het huis terwijl mijn kinderen ...... Oeps, ik weet eigenlijk niet waar ze zijn en wat ze doen.
Je onwetendheid is je vergeven, maar misschien volgende keer iets meer tijd uittrekken voordat je je column op de mail zet |
| Kaar 06 maart 2009, 12:48:03 |
|
| Beste meneer Spaan
Scholen zijn er idd om iets te leren, maar wat is dat leren dan precies? Gaat het puur en alleen om de cognitieve ontwikkeling? Ik mag toch hopen van niet. Wat vrije scholen juist zo bijzonder maakt is dat zowel de cognitieve ontwikkeling hand in hand gaat met de ontwikkeling van het sociale en emotionele. We leven in een tijd waarop mensen aan worden gesproken op wat ze kunnen, en niet op wie ze zijn. Mensen identificeren zich met de hoogte van hun salaris, met hun behaalde carrieres en dat lijkt me een erg leeg bestaan. Gelukkig zijn er ook scholen waarop kinderen leren wie ze zijn, wat ze willen bereiken, dat geluk niet afhangt van de hoogte van je behaalde salaris of status, ze leren kinderen goed voor zichzelf te zorgen en verantwoordelijkheden te nemen voor zichzelf. Ik ben erg blij met de keuze die wij bewust gemaakt hebben voor onze dochters, een vrije school is een school waaraan gewerkt wordt aan de ontwikkeling van zowel het hoofd als het hart en de handen. Kinderen krijgen naast rekenen en taal veel inzicht in zichzelf door o.a. creatieve vormgeving, en dat lijkt me een hele goede ontwikkeling. Het worden daardoor sterke persoonlijkheden die ergens voor staan en die niet zomaar meehobbelen met de grote maatschappij. Ik vind het erg jammer dat u zich niet iets meer verdiept heeft in de pedagogiek van vrije scholen, jammer dat u ergens een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. |
| RenskedH 05 maart 2009, 23:36:52 |
|
| Mijnheer Spaan, Ondanks uw gegeven dat het onderwijs u met de paplepel is ingegoten geeft u blijk van bijzonder weinig kennis van "vrije scholen"; kennelijk woonde u naast een school voor regulier onderwijs. Ik vind het kwalijk dat u de vrije school in een daglicht stelt die geheel niet overeen komt met waar de vrije school voor staat, namelijk: " ontplooiing van het intellect naast ontplooiing van creatieve en sociale vaardigheden. Door een kunstzinnige benadering van de leerstof leren de kinderen om creatief te denken en blijft het leren niet beperkt tot reproductie van feiten." Wanneer u zich verdiept had in deze vorm van onderwijs, dan had u geweten dat in deze vorm van onderwijs alle vakken (cognitief, creatief, ...) als het ware gebouwd zijn om de ontwikkelingsfases van kinderen. De vakken hebben een link met elkaar en zijn afgestemd op de ontwikkelingsfases van de kinderen.
De keuze voor de vrije school is een keuze voor een onderwijsvorm die recht doet aan het gehele kind en aan wat er in potentie aanwezig bij ieder kind afzonderlijk. De keuze voor de vrije school houdt ook in: actieve bijdrage aan de school. Als ouder van kinderen die aanvankelijk op regulier onderwijs zaten en later op een vrije basisschool, kan ik u vertellen dat deze betrokkenheid verder gaat dan af en toe een 10 minuten avondje. En: ouders die er voor kiezen om hun kind naar de vrije school te laten gaan, weten dat deze keuze meestal ook inhoud dat ze langere afstanden af dienen te leggen om hun kroost daar te brengen en halen; dit alleen al staat haaks op een luiheid. De "vrije school" draagt deze naam om men er indertijd -en niet zonder redenen- voor koos om vrij te zijn van overheidsbemoeienis en staat geheel los van een keuze voor een "vrije opvoeding". Mijnheer Spaan, ik raad u aan om eens een afspraak te maken met bijvoorbeeld de Vrije School Zoetermeer en er eens een bezoek af te brengen. Kunt u ook weer eens heerlijk genieten van het klassikaal opzeggen van tafels en andere rijtjes. Ik wens u er veel plezier. |
| boedabeer 05 maart 2009, 23:07:36 |
|
| ik ben van mening dat u niet geheel weet waar u het over heeft.mijn dochter heeft een aantal jaren op regulier onderwijs gezeten.zij kon niet goed meekomen met de les wat erg jammer was.toen ik vroeg of ze haar een handje wouden helpen kreeg ik als antwoord dat er zowiezo geen geld of tijd was voor bijles voor mijn dochter want alle tijd en geld werd opgeslokt doordat er teveel kinderen waren die nederlands moesten leren omdat de ouders het verrotte om zich aan te passen in nederland.wat ze wel konden doen was haar een jaar laten overdoen misschien dat ze zo de schade in kon halen.maar dat gebeurde ook niet daarvoor in de plaats kreeg ik een ander kado een dochter die huilde als ze naar school moest van ellende kale plekken op haar hoofd kreeg en als ze dan op school was werd in de pauze haar rokje van haar kont getrokken door de niet nederlands pratende kinderen maar de leerkrachten hadden geen tijd om uit te leggen dat dat erg ongepast gedrag was werden ze kennelijk niet voor betaald nu mijn dochter op de vrije school zit is het een heel ander kind vrolijk gaat met plezier naar school en leren gaat ook al een stuk beter dankzij de aandacht,tijd en geld.op het sociale vlak is het ook echt een nederlandse school echt een blanke school waar normen en waarden word bij gebracht en waar iedereen respect voor elkaar heeft.en daarnaast leren ze engels,duits en frans naast de normale vakken.ik vind uw opvatting over de vrije school erg dom en oppervlakkig er zullen ongetwijfeld scholen zijn die niet goed les geven onder de vrije scholen maar dat geld ook voor het reguliere onderwijs het merendeel haalt in de top kader tijdens de citotoets in het reguliere onderwijs op de vrije school ligt dat veel vaker duidelijk hoger maar de vrije school word al jaren geasocieerd met geitewolle sokke type,s of zweverige mensen de mensen die zo praten zijn denk ik zeer laag opgeleid of hersenblond.mijn kinderen leren met veel plezier op school want daar is de school tenslotte voor
een tervreden moeder van de vrije school wonnebald in den haag |
| peppetje 05 maart 2009, 21:04:05 |
|
| Slechts op een punt heeft Henk Spaan gelijk: je komt op school om te leren.
Je komt er om te leren lezen, rekenen, muziek waarderen, met anderen omgaan, de natuur waarderen, en zo nog een reeks aan kwaliteiten. Wij hebben onze kinderen juist van een openbare basisschool gehaald omdat die nogal 'een-dimensionaal' is. Dat wil zeggen: de kinderen leren er alleen die kwaliteiten die het gros van de wereld waardevol acht. En wat er dan van die wereld wordt, dat lezen we dagelijks in de krant en we zien het op elk Journaal. De schoolleider van die school moest het ons ook nageven, bij ons afscheidsgesprek: scholen in Nederland worden opgejaagd door oekazes vanuit gebouwen waar mensen zitten die al lang vergeten hebben wat er in een kind omgaat. Dat gaat ook hem aan het hart. Rapporteren en registreren hebben de overhand gekregen, scholen hebben niet meer de vrijheid om de kinderen te geven wat ze echt nodig hebben. Wij hebben gekozen voor de Vrije School Wonnebald, omdat we zien dat hier wel die rijkdom aan kwaliteiten wordt gezien en benut. Zonder vrijblijvendheid, zoals Henk Spaan suggereert. Helaas valt ook hij in de klassieke valkuil van 'vrije school = vrije opvoeding'. Dat misverstand heeft een ander al in een andere reactie rechtgezet. Onze ervaring is juist, dat alles op deze school door een veel strakkere organisatie in veel meer harmonie en rust verloopt. En als reactie op de reactie van Tacitus zou ik wilen zeggen: 'ruggengraadloos' is met een 't'. Dat leer je in klas 4 van Wonnebald... Henk de Kleine, vader van een vrolijke kleuter op Wonnebald |
| tooshop 05 maart 2009, 19:51:31 |
|
| Oei Henk, schrijf liever niet over dingen waar je geen verstand van hebt. Of bereid je beter voor wanneer je een kolom schrijft. Ik mag hopen dat je zelf vindt dat dit artikel niet van dezelfde kwaliteit is als je bijdragen aan Hard Gras?
Je valt bij mij in ieder geval behoorlijk door de mand wanneer je dit soort uitlatingen doet. Vrije scholen op 1 lijn stellen met Iederwijs, een beginnersfout. Als vader van vrije school gaande kinderen wil ik je van harte uitnodigen op de Bazaar van de vrijeschool de Wonnebald te Den Haag om eens een kijkje te komen nemen! Maar dat had je beter voor het schrijven van dit artikel kunnen doen. |
| hvandervalk 04 maart 2009, 20:13:55 |
|
| Het artikel van dhr Spaan geeft blijk van weinig kennis van zaken.
Hij noemt Iederwijs-scholen in één adem met andere 'vrijescholen' en dat doet hij waarschijnlijk in de veronderstelling dat een vrijeschool een school is waarin ieder kan doen waaar ie zin in heeft.Dat is bepaald niet waar, in sommige opzichten kun je zelfs zeggen 'integendeel'. Het onderwijs op de vrijeschool is zeer geleid, de autoriteit van de leerkracht speelt een grote rol. De term 'vrij' in de naam van deze scholen staat voor 'vrij van overheidsbemoeienis'. Het onderwijs op de vrijeschool is gebaseerd op een visie op ontwikkeling en onderwijs en daar passen overheidsdoelstellingen niet altijd in omdat die meestal voortkomen uit een economisch denken, dat feitelijk niets met het wenenlijke van het kind te maken hebben. Kinderen moeten klaargestoomd worden voor deze doorgedraaide maatschappij. Wat daarin nodig lijkt, moet op school 'gemaakt' worden. 'Worden die je bent' is het motto van de vrijescholen en dat is een heel ander uitgangspunt. Op grond daarvan worden andere keuzes gemaakt dan gebruikelijk en sommige keuzes worden uitgesteld omdat de huidige tendens is 'vervroegen, vervroegen, vervroegen..kinderen moeten zo snel mogelijk alles leren,of ze daar aan toe zijn of niet'. Afgelopen zaterdag stond er een artikel in het NRC met een wetenschappelijk onderzoek naar het onderwijs op vrijescholen. De kop van het artikel was nogal suggestief negatief, maar het artikel zelf was dat niet. Misschien moet dhr. Spaan dat maar eens bestuderen. Op pagina 2 van de krant waarin de column van dhr. Spaan staat, staat een stukje over Jasper Geluk, een leerling van de stichtsevrijeschool die deze weekstage loopt bij de burgemeester van Zeist. Ik nodig dhr. Spaan van harte uit om volgende week op die school naar de stagepresentatie van deze jongen te komen luisteren. Wellicht kan hij daarna zijn oordeel nog een beetje bijstellen.... Hanneke van der Valk, vrijeschoolleerkracht |
| Cynneke 04 maart 2009, 19:14:00 |
|
| Nog nooit meegekeken op een Vrije School dan zeker? Onze zoon heeft op een "normale" peuterspeelzaal gezeten, waar hij niet op zijn plek zat en waar totaal geen aandacht voor de kinderen was. De leidsters wilden het liefst maar de hele dag 1 ding doen en dat was koffie drinken en de kinderen buiten laten spelen. Uit onvrede zijn we toen gaan zoeken naar een peuterspeelzaal buiten die van de gemeente om en toen kwamen we op die van de Vrije School uit. Wat een verademing! Heel veel persoonlijke aandacht voor de kinderen en ze deden er zoveel met die kinderen. Broodjes bakken, veel knutselen, samen naar het bos. Al heel snel besloten mijn man en ik dat onze zoon op de Vrije School moest blijven. Hij zit nu bij de kleuters en heeft het er reuze naar zijn zin. Op woensdag maken ze soep samen en op donderdag bakken ze broodjes die ze op vrijdag opeten. Ook knutselen ze veel en is er veel ruimte om te spelen. Dat ze niets leren klopt echt niet, want ook spelenderwijs valt er veel te leren. Veel meer dan maar stoicijns achter een tafeltje of achter de computer er wat in te stampen.
In de verdere klassen is er ook echt wel een rooster waar ze aan vast houden. En regels zijn er ook overduidelijk, al denken buitenstaanders dat er op een "vrije" school alles maar mag. Maar wat blijft is de persoonlijke aandacht voor het kind. Fatsoensnormen krijgen ze op de vrije school meer mee dan op een "normale" school. Ze houden b.v. de deur open voor de volwassenen en ze leren vooral veel eerbied te hebben voor de natuur en het milieu. En dat mijn kind op de vrije school zit, heeft dus ook niets te maken met het feit dat ik hem niets kan verbieden of dat ik hem niet kan vragen iets te doen. Wij vinden gewoon het onderwijs en alle dingen die ze verder daar nog meekrijgen goed. (ze krijgen ook extra vakken, zoals handwerken, poezie en drama enzo) En wat niet weet wat niet deert? Eer wij onze zoon inschreven, hebben we eerst op een paar middelbare scholen gevraagd wat zij vonden van kinderen van de vrije school. Of zij merkten dat die een leerachterstand hadden of andere problemen. En dat bleek niet zo te zijn. Dus misschien moet Dhr. Spaan maar eens een dagje meelopen i.p.v. uit het niets allerlei onzindingen te verkondigen. |
| tacitus 04 maart 2009, 11:42:22 |
|
| Mijn waardering: een 10 !
Helemaal mee eens: als kinderen gaan leren wanneer ze willen leren, komen de meeste kinderen niet vooruit. Het is hetzelfde als met opvoeden (wat we nu ook voorgeschoteld krijgen op de televisie): kinderen voeden zichzelf niet op. Spaans schrijft: "Verbieden en dwang kosten energie." Dat kan je wel zien ook. Vandaag de dag zie je zo veel ruggegraadsloze vaders die over zich heen laten walsen en hun eigenverantwoordelijkheid overdragen aan hun vrouw, de school of de sportclub. Als het misgaat kunnen ze zo altijd een ander de schuld geven. Zo krijg je stuurloze en grenzeloze etterbakjes. Dan ligt het echter NIET aan de kinderen, maar aan de ouders. Zeg eens "nee" tegen je kind en houd je er aan. Dat is wel zo fijn als je voor de klas staat of kinderen traint en ze niet alleen maar hun eigen zin willen doen, maar ook wat fatsoensnormen zijn bijgebracht. Want opvoeden hoort eerst thuis plaats te vinden en ze komen op school om te....leren! |
| HenkSpaan Henk Spaan |
|||
| Member sinds 26 januari 2009 | |||
| 157 artikelen | 4 reacties | ||
| 44 foto's | 0 video's | ||
| http://nl.wikipedia.org/wiki/Henk_Spaan | |||
Doe mee en win! De laatste Klik & Win acties van dé Weekkrant.
Win gratis kaart voor Bløf Win kaarten voor LA The Voices! Soul en jazz met Ntjam Rosie Win kaartjes voor Bessen! Win kaarten voor Mephisto!