U bent hier: Home » De Posthoorn » Nieuws » Slachten doet pijn.
Ingezonden lezersartikel door:
HenkSpaan
('s-Gravenhage)
|
Jammer is dat Marianne Thieme zelf ook belijdend sektelid is. Hier is sprake van een botsend belang. Zoals bekend mogen zevende dag adventisten geen koffie drinken en moeten ze op zondag achteruit naar de kerk fietsen voor hun ritueel van het onbevlekt broodbakken voor paren. Het werpt een smetje op haar geloofwaardigheid.
De moslims in Nederland zijn het tornen aan hun religieuze uitgangspunten wel gewend. Voor de joden is het even slikken om op de anachronistische aspecten van hun godsdienst te worden gewezen. Zij schreeuwen harder. Niet overtuigend was het argument van een gezin in Amsterdam-Zuid dat ze nu de door hen zo geliefde ossenworst niet meer zouden kunnen eten. Nou en?, dacht ik. Bij ons om de hoek verkopen ze ook fijne ossenworst. En om de Amerikaanse dichteres Gertrud Stein te parafraseren: “Ossenworst is ossenworst is ossenworst is ossenworst”.
Probeer anders de uitstekende tonijnsalade eens.
Mijn buren in Frankrijk hebben hun hele leven in de maand december een varken geslacht. Ik heb zelf gezien hoe het aan een ladder was gebonden en hoe mijn buurvrouw er omheen dribbelde om zoveel mogelijk bloed voor de worst in haar plastic emmer op te vangen. Honderden jaren hebben die boeren zo hun varkens geslacht.
Nu mag het niet meer. Dat kun je vooruitgang noemen.
Soms haalt de overheid de middeleeuwen in.
Twee redelijke argumenten tegen rituele slacht zijn dat wij hier niet in een woestijn wonen en dat de mens de vrieskist heeft uitgevonden. Vlees hoeft niet meer te bederven.
Dat maakt het zo kosher als wat. “Ze dwingen ons te emigreren”’ jammerde het gezin uit Zuid. Ja om een plakje ossenworst.
| » meer nieuws |
| J.W. van der Meulen 28 april 2011, 16:18:50 |
|
| Aan Esther
U kunt mijn e-mail adres vinden in de reacties naar het opstel van Henk Spaan onder de mansjet " Duitsland ruimt en pekelt" van 3 januari van dit jaar. |
| J.W. van der Meulen 28 april 2011, 10:19:46 |
|
| Aan Esther
Klantvriendelijk en diervriendelijk zijn meines Erachtens eveneens idiotismen. In plaats van mensvriendelijk kan men wel zeggen menslievend. U geeft mij geen antwoord op mijn vraag of uw ouders aan duitse toeristen de juiste weg wezen. Wijlen Maarten van Traa van de Partij van de Arbeid vertelde fier dat zijn moeder zo anti-duits was dat zij aan duitse toeristen de verkeerde weg wees. Theo van Gogh, één onzer martelaren, zou zeggen: een daad van de na-oorlogse resistaans. Bij één van mijn vorige reacties kunt u mijn e-mail adres lezen. Wellicht kunt u mij daar antwoorden. Zulks bespaart De Weekkrant, Henk Spaan en de lezers deze onverkwikkelijke discussie. |
| Esther 28 april 2011, 00:01:24 |
|
| Aan Jan Willem van der Meulen
Zeg eens, wie heeft jou (behalve geschiedenisles) taalles gegeven? En waarom mag men volgens jou in Nederland niet mensvriendelijk zijn maar bijvoorbeeld wel klantvriendelijk of diervriendelijk? Volgens mij is er niets mis mee. En vertel eens iets over "duitshaters", wat voor woordverbinding is dat volgens jou? Ik begrijp dat jij niet wilt bijten in de (Duitse) hand die jou voedt, maar je slaat nu echt behoorlijk door. Ga hulp zoeken. |
| J.W. van der Meulen 27 april 2011, 10:29:14 |
|
| Aan Esther
U noemt uw ouders "mensvriendelijk". Deze zonderlinge woordverbinding lijkt mij geen goed nederlands. Ik zie zulks als een anglicisme. "Vriendelijk voor mensen" lijkt mij beter. Als duitse toeristen aan uw ouders de weg vroegen waren ze dan ook zo vriendelijk? Lieden die zwijmelen van liefde voor het oude volk zijn vaak fanatieke duitshaters. |
| Esther 26 april 2011, 22:55:52 |
|
| PS J.W. van der Meulen
te oordelen naar uw "Karriere-Profil" is uw "Berufserfahrung" noch nicht sehr gross.... dat verklaart een heleboel! |
| Esther 26 april 2011, 20:16:47 |
|
| Aan J.W. van der Meulen
Niet dat het u iets aangaat, maar mijn ouders hebben mij Esther genoemd simpelweg omdat ze het een leuke naam vonden en als ik hen in één woord zou moeten omschrijven dan zou ik ze eenvoudig mensvriendelijk noemen, om maar even bij de Nederlandse taal te blijven. Het waren in ieder geval geen jodenhaters zoals u en Henk. Ik stel het niet op prijs dat u uithaalt naar mensen die u niet eens heeft gekend en die zichzelf niet meer kunnen verdedigen. Ik heb evenmin belangstelling voor uw aanbevelingen uit het Oude Testament. Zoek een ander op om te schofferen. |
| J.W. van der Meulen 26 april 2011, 11:05:26 |
|
| Aan Esther
Bravo Esther voor deze verrukkelijke emotionele tekst. Ik heb het reeds eerder geschreven, de taak van een commentator is dat hij de mensen doet schuimbekken en dat is Henk Spaan in uw geval goed gelukt. Uw ouders zijn klaarblijkend zeer judenfreundlich ingesteld anders hadden ze u niet Esther genoemd. Leest u het gelijknamige boek uit het Oude Testament eens over. "En zij deden met hun vijanden naar hun believen". |
| Esther 25 april 2011, 12:50:16 |
|
| Hoewel ik het zelden met u eens ben, heb ik me nog nooit zó geërgerd aan een column als afgelopen week. Hoezo zijn Joden het niet gewend om te worden gediscrimineerd? Wie heeft u geschiedenisles gegeven vroeger?
"Zij schreeuwen harder". Pardon? Wij hebben ze niet horen schreeuwen toen we toekeken hoe ze de goederenwagon in werden gesleurd. En wij hebben wij ze niet horen schreeuwen toen wij ze na de oorlog op een klein stukje woestijn midden tussen de moslims neergezet hebben, omdat we stiekem helemaal niet blij waren dat een handjevol was teruggekeerd. Ook hebben ze lijdzaam geaccepteerd dat ze hier in het openbaar geen keppeltje meer kunnen dragen, omdat de Nederlandse tolerantie een soort eenrichtingverkeer is. Wanneer iemand de islam beledigt, worden in alle uithoeken van de wereld niet-moslims beestachtig vermoord, vliegen de bommen om onze oren en staat de hele wereld in brand. Wanneer niet alleen de toeschouwers, maar zelfs ook de spelers van Ajax antisemitische leuzen roepen, worden ze uitgenodigd in de synagoge. Zo kan het dus ook. Over ritueel slachten kunnen we kort zijn. Mijn grootvader was slager en had er geen goed woord voor over. Wel heeft hij tijdens de oorlog een joodse jongen in zijn huis verborgen, maar die heeft zeker weten geen stukje kosher vlees voorbij zien komen. Niemand heeft hem ooit horen klagen. Voor elk wetsvoorstel geldt dat mensen die het er niet mee eens zijn, zich mogen uiten. Zo werkt dat in een democratie. Natuurlijk hoeven wij dat niet altijd leuk te vinden, maar als ik deze column lees dan denk ik dat de verkeerde terecht staat voor haat zaaien. Beste Henk Spaan, ga lekker een potje Ajax kijken met Greta en neem er voor mijn part samen een borrel op, maar bespaar ons in de toekomst dit antisemitische gebral. |
| Ernest Weinberg 24 april 2011, 09:52:34 |
|
| Geachte heer Spaan.
In u nieuwe programma kunnen wij mee beleven hoe zeer u zich verdiept heeft in de hoofdpersoon. Het is voor ons kijkers een plezier een interviewer te zien, die oprecht geintereseerd is in zijn hoofdpersoon. U vakgebied is de sport en het staat u vrij om over andere zaken ook uw visie te geven maar dat is vreemd terrein en dus vereist het van u meer research. Bijvoorbeeld in uw column "slachten doet pijn" U vraagt zich niet af : waarom duurt de opleiding tot ritueel slachter 8 jaar? U maakt er alleen een grapje over. Daar word ik als lezer niet wijzer van terwijl ik als ik naar uw programma's op de TV kijk er wel altijd wijzer van wordt. Waarom dan wel: U heeft zich namelijk in de materie verdiept. Waarom mogen joden die zich aan de speiswetten houden alleen vlees eten van dieren die kosher geslacht zijn? Als u zich in de zaak verdiept had, had u het ons lezers kunnen vertellen. En wat flauw en goedkoop om een joods gezin weg te zetten dat ze zouden emigreren om een plakje osseworst. Zelfs u weet beter. Dus alstublieft in het vervolg: verdiep u in een materie die niet de uwe is of blijf bij de sport daar bent u goed in. Met vriendelijke groet, Ernest W.Weinberg |
| Ds Duco Kerssen 21 april 2011, 10:06:01 |
|
| Beste Henk Spaan en redactie,
Het is jammer dat Henk Spaan bij een column over ritueel slachten een onjuiste impressie over de Zevende-dags Adventisten geeft. Het is net zo jammer dat de redactie het zomaar plaatst. Marianne Thieme heeft net als ieder ander een vrije keuze van geloofsovertuiging, maar dat hoeft toch geen reden te zijn om een verkeerd beeld van de protestantse geloofsgemeenschap te geven. Als predikant van het kerkgenootschap van de Zevende-dags Adventisten in Den Haag wil ik Henk Spaan en de redactie dan ook van harte uitnodigen om eens langs te komen en te ontdekken wat de Zevende-dags Adventisten zijn en geloven. Ik zal zorgen dat er een kopje koffie klaar staat. Vriendelijke groeten Ds. Duco Kerssen dkerssen@adventist.nl |
| S.P. van der Zee 21 april 2011, 08:46:48 |
|
| Eindelijk ben ik het weer eens met Spaan in zijn column "Slachten doet pijn".
Maar Spaan vindt het "jammer dat Marianne Thieme belijdend sektelid is". Hoezo jammer? Integendeel. Voor een atheïst is het logisch dat hij tegen rituele slacht is. Maar Thieme is tegen ONDANKS dat ze godsdienstig is. Ik ben het met Spaan eens dat het in warme landen en woestijnen gevaarlijk was om dode dieren (die al snel gingen verrotten) te slachten om op te eten. Maar als je een levend dier verdooft en onmiddelijk daarna slacht, dan is dat niet gevaarlijk. |
| J.W. van der Meulen 20 april 2011, 11:11:44 |
|
| Een geestige reaktie van Heleen Peters uit Het Harde.
C' est une dure, vandaardat zij in Het Harde woont. Ze mosten ze verbieden al die malle sectes die uit Noordamerika overgewaaid zijn. Die scheppen slechts verwaring en nog meer verdeeldheid dan daar reeds is. Bovendien bevorderen zij de veramerikanizering van ons volk, dat toch reeds in verre mate verengelst is. |
| hellen1965 19 april 2011, 22:57:04 |
|
| Graag wil ik reageren op de column van Henk Spaan dd 19 april 2011.
Hij schrijft dat Zevende dagsadventisten geen koffie mogen drinken, wat een onzin! Natuurlijk zijn er leden die geen koffie drinken, maar legio mensen drinken geen koffie. Ook heeft hij het over een sekte, wij zijn een kerkgenootschap. Wij fietsen (of met de auto) normaal naar de kerk en dan wel op zaterdag (de sabbat) en niet op zondag! Als Henk Spaan een column wil schrijven, moet hij wel zijn huiswerk goed doen! Hellen Peters 't Harde |
| HenkSpaan Henk Spaan |
|||
| Member sinds 26 januari 2009 | |||
| 157 artikelen | 4 reacties | ||
| 44 foto's | 0 video's | ||
| http://nl.wikipedia.org/wiki/Henk_Spaan | |||
Doe mee en win! De laatste Klik & Win acties van dé Weekkrant.
Win gratis kaarten voor Cultuurfestival in Zeist! Gratis naar combinatievoorstelling klassiek en jaz... Win een luxe wijnpakket van Slijterij van Baal Raadplaatje Zaterdagnachtclub met Buscemi