Kies uw regio op basis van postcode, plaats of titel

Plaats
Postcode
Titel

Modelvliegclub Radio Vliegclub Brabant bestaat veertig jaar

ReageerPrint dit artikel
De Maasroute
  • 05 apr 2012
KAATSHEUVEL - Modelvliegclubs tellen in Nederland veel leden. Nogal wat clubs zijn aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Radiobestuurd vliegen is moeilijker dan autorijden. Meestal worden de vliegtuigen zelf gebouwd. Zomaar een paar kreten over radiobestuurd vliegen met model-vliegtuigen en- helicopters bij Radio Vliegclub Brabant.
Overzicht van de pitch van het vliegveld tijdens een mooie vliegmiddag. Het vliegveld ligt ten westen van de golfbaan.
Overzicht van de pitch van het vliegveld
tijdens een mooie vliegmiddag. Het
vliegveld ligt ten westen van de
golfbaan.
Foto: Radio Vliegclub Brabant

Ten westen van de golfbaan ligt het vliegveld .De leden van de vliegclub hebben al heel wat winteravonden versleten met het zagen, snijden, lijmen en schuren en nog eens schuren meestal van heel licht balsahout . Want een modelvliegtuig bouw je meestal zelf. Na het aanbrengen van de kleurige bekleding en het inbouwen van motor en elektronische besturing moet het model perfect zijn. Maar dat zal pas blijken als je ermee gaat vliegen. En dat geeft juist de kik. Bouwfouten worden meteen afgestraft en leiden niet zelden tot een crash. Maar ook als zo’n kist goed is gebouwd, vlieg je er nog niet zomaar mee weg. Want vliegen is niet makkelijk, vertellen Jan van Beek (voorzitter) en Jacques Sars (secretaris) van RVB.
Jan: “Je moet het automatisme krijgen. Datgene wat je ziet en de gewenste vliegbeweging moeten zonder nadenken tot de juiste stuurbeweging leiden net zoals het automatisme bij autorijden. Maar als het vliegtuig naar je toe vliegt is links rechts en is rechts links. Daar komt dan ook nog het inspelen op de natuurlijke omstandigheden zoals wind bij en dat alles vergt uiterste concentratie.”
50 jaar geleden werd door Jan van Beek samen met heel veel modelvlieg beoefenaars op de Regte Heide bij Goirle gevlogen .Het groeiende milieubewustzijn en de beperkingen die daarvan het gevolg waren leidde tot de wens een eigen club op te richten. Samen met Ad van den Meijdenberg stapte Jan van Beek in de auto om een geschikt vliegveld te vinden. Na een kopje koffie bij de eigenaar van het gewenste veld is het agaan rollen .Bij de notaris werd op 14 april 1972 de vliegclub RVB opgericht. Inmiddels is het veld eigendom en staat er een prachtig stenen clubgebouw op met veiligheidshekken en alle benodigde voorzieningen. De club heeft ± 60 leden en dat aantal is al bijna 40 jaar constant.
In al die jaren is er wel het een en ander veranderd aan de vliegtuigen. De meeste brandstofmotoren zijn vervangen door stillere elektromotoren dankzij de ontwikkeling van de nieuwe accutechnologie en de besturing is gedigitaliseerd en ook veel goedkoper geworden. Bovendien kun je de vliegtuigen voortaan kant en klaar kopen en hoef je ze niet meer zelf te bouwen. Jacques: “Het is wel anders dan vroeger maar dat heeft ook zo zijn voordelen.”

 

Overig nieuws uit De Maasroute

» meer nieuws

Reacties en toevoegingen

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel

U bent niet ingelogd. U kunt uw reactie plaatsten door uw gegevens in te vullen in het onderstaande formulier.

* *
Beantwoord controlevraag*

Nooit meer de controlevraag beantwoorden?
Meld je aan of Log in.